Die darstellung des todesmotivs in Theodor Storms spatwerken
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Alman edebiyatının realizm dönemi yazarlarındanTheodor Storm'un (1817-1888) geç dönem eserlerinde ölüm motifinintasviri incelendi. Storm'un yapıtlarında ölüm motifinin yoğun olarak yeralmasının sebeplerini yazarın hayatında ve içinde bulunduğu koşullardaaramamız gerekiyor.Yazarın yaşlılık döneminde ölüm korkusu yoğundur. KarısıConstanze'nin 1865 yılında ölmesi Storm'un edebiyat hayatını derindenetkiledi. Schopenhauer'in felsefesinin etkisinde ölümü bir yok oluş olarakgören Storm, hastalığının ve oğlunun alkolik olmasının getirdiğiproblemlerden dolayı karamsardır. İncelediğimiz novellerde ölüm motifi,tabiat dünyasından ve hayvanlar dünyasından alınan sembollerleanlatılmaktadır. Bu semboller motif ve sembol araştırmalarına göreincelenmiştir. İncelemelerde Elisabeth Frenzel'in motif ve sembol tanımlarıesas alınmıştır. Ayrıca sembollerin edebiyatta ve dinde de kullanımıaraştırılmıştır, çünkü bu alanlarda ölümü çağrıştıran sembollere Storm'uneserlerinde rastlanmıştır. Storm, örneğini verdiğimiz bu sembolleri kişilerinölüm anında veya ölümü düşündükleri anlarda karşımıza çıkarmaktadır.İntihar etmeye karar veren çaresiz Anna, John Riew adlı novelde bu girişimiçin babası gibi köprüyü seçmiştir. Köprü, sembol araştırmalarında öbürdünyaya geçişi sembolize etmektedir.Doğa olayların tasviri Storm'da romantiktir. Memleketinin güzelliğindenetkilenmiştir. Aynı zamanda doğanın gücü insan gücünün üzerindedir.İnsanın doğa ile mücadelesi ölümle sonuçlanır. Storm Der Schimmelreiteradlı novelde iç çatışmaları, toplumsal baskıları anlatmaktadır, denizinkabarması, sel felaketi hikâyesinde bu durumların yansımasıdır. Sahildegörülen hayaletler yazarın memleketinde dinlediği masalların, efsanelerin birürünüdür. Onlar da ölümün yaklaştığını sezdirmek için kullanılan birermotiftir. Çalışmamızda incelediğimiz hikâyelerde ölen hayvanlar, mitolojidesembolik ifadeler taşımaktadır. Eserlerinde yer alan kadın isimleriniincelediğimizde çoğunun İncil'den alınma isimler olduğunu görürüz. Buisimlerle kişilere masum bir ifade verilmektedir. Görünüş itibariyle de bayanfigürler zayıf, halsiz ve dirençsizdir. Bazılarının hal ve hareketleri başka birdünyadan gelmiş olduklarını anlatmaktadır adeta. Figürlerin bu ortak yanlarıStorm'un son dönem eserlerinde büyük önem taşır. Storm, novellerinsonunu genellikle bir ölüm olayı, intihar olayı ile bitirmektedir. Schweigen veBötjer Basch adlı noveller mutlu bir sonla biter, problemler aşk ile çözülür.Sevgi her şeyin üstesinden gelir. Diğer incelenen hikâyelerde ölümünkaçınılmazlığı bir tepkidir. İnsanlar arasındaki sevgi eksikliği başka çözümbırakmamaktadır. Realist Storm böylece bu kişileri ancak ölümle kurtarabilir,Hauke Haien artık kaybedecek bir şeyi kalmadığını anladığı için kendinikurban eder. İncelediğimiz gibi ölüm, Alman edebiyatında diğer yazarlarıneserlerinde de sıkça kullanıldı. Theodor Storm son eserinde kahramanınıdenizin derinliklerinde kaderiyle baş başa bırakır. Artık ölmekte olan büyükyazarımızın söyleyeceği söz bitmiştir. Ama ölüm, Alman edebiyatındaşiirlere, hikâyelere ve romanlara konu olmaya devam edecektir. The subject of this work is the representation of the death motive in the laternovels of the famous North Frisian poet and novelist Theodor Storm (1817 -1888). The great writer Storm has captivated so many readers around theworld. The death motive is common in his novelistic, the reasons are to findin his own life: After the death of his first wife Constanze in 1865, headdresses the topic of loneliness, it becomes topic of his life and work.Because of Arthur Schopenhauer?s philosophy Storm understand the deathas a vanish. The effects of his illness (stomach cancer) had overshadowedhis life and creative work. His son Hans predeceased him as a result ofalcoholizm.As will be shown in the present work, Storm describes the death motive withvarious sembols from the world of animals and flowers. We tried to find outtheir symbolic function. Motive and sembol resaerchers are explain specialkinds of flowers and different animals as death symbols in religion andculture. Especially in his later novels we can find out this symbols. Forexample the crow in Schweigen is a hopeless image, it prophecies thedeath. The lily in John Riew symbolizes purity, chasitity and innocence. Wefind this flower often associated with death in Storm?s novels.Storm?s belowed landscape of Schleswig - Holstein with his mighty floods,which shape the coastline of Northern Germany symbolize his romantic. Thepower of the nature is always above the power of human being. The humansstruggle with the nature ends with the humans death.In his last and greatest work Der Schimmelreiter he masterly keeps realityand fantasy, past and present in balance. The landscape is in his novel aworld in which sea and land, life and death meet together. It plays animportant role for him. The mysterious story of the rise and the fall of theyoung man Hauke can infact be regarded as one of the best examples of thecharacter who is not able to balance matters of his community life. Theghostly figure of a man on a horse is soon branded a demonic figure by thesuperstitious community around him.Storm remembers the fairy tales in his childhood. He uses fantasticcreatures like sea devils and ghosts in his novels. Water is a death symbolin Storm?s novelistic. It is a symbol of birth and death in religion, a biblicalsubject in Christiasnity. Water is the power of nature.The names of the women in Storm?s later novels are taken from the bible.The individuality of nearly every women in Storm?s later novels is weak, thinand look like a corpse. They are like coming from an other world. The novelsare most ending with a suicide of this women. Schweigen and Bötjer Baschhave happy ends, the problems are solved with love. So love overcomes.Suicide may be a result of a life without love. If people can?t solve theproblems the novelist Storm let them die away. Death is therefore the lastIndepedence of the characters in a loneliness world. Like Hauke did. He hasnothing more to loose. So he offers himself.In his last work Theodor Storm leaves his last character Hauke Haien in thehands of the destiny, in the deep of the sea. But death is going on to be thesubject in poems, stories and romans in the German Literature.
Collections