Teaching English as a foreign language through literature
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı öğrencilerin edebiyat yoluyla bir yabancı dili nasıl öğrendiklerini incelemektir. Bu çalışmada iki temel çalışma üzerinde durulmuştur: (1) Yabancı dil eğitiminde kısa hikayelerin kullanılması, (2) Yabancı dil eğitiminde şiirlerin kullanılması. Yukarıda bahsi geçen her iki bölümde de örnek derslerle birlikte sınıf içinde kullanılan alıştırmalara yer verilmiştir. Bu çalışma bir sınıf ortamında yapılmış olup, edebiyatın İngilizce eğitimindeki kullanımı analiz edilmiştir. Kullanılan metodoloji bazı öğretmenlerin ve aynı zamanda bazı ders kitabı yazarlarının kendi sınıf içindeki tecrübelerinden yola çıkılıp, derlenerek yorumlanmıştır İngilizce öğretmek için edebiyatın kullanılması öğrenciler üzerinde olumlu etkiler bırakmıştır. Çalışma sırasında öğrencilerin edebiyattan alınan parçaları okurken ve yorumlarken bu metinlere takip etmek zorunda oldukları ders kitabından daha fazla ilgi gösterdikleri görülmüştür. Konuşma ve yazma alıştırmalarındaki hevesleri kendi ders kitaplarında yaptıkları alıştırmalar sırasında daha çok olduğu gözlemlenmiştir. Bu artan heves beraberinde daha çok öğrencinin konuşma ve yazma alıştırmalarına katılmasına yöneltmiştir. Bu sonuç, öğrencilerin her zamanki kullandıkları ders kitaplarından elde edilemezdi. Öğrencilerin tepkileri edebi eserleri ders kitaplarına tercih etmelerinden yana oldu. Sonuç olarak, öğrenciler yabancı dil öğrenme sürecinde iken edebiyat onlar için daha ilgi çekici, daha motive edici ve daha uygun bir dil öğrenim malzemesi olmuştur. vı ABSTRACT The purpose of the study is to examine how students can acquire the language via using literary texts. The study has two major foci: (1) using short stories in teaching English as a foreign language, (2) using poetry in teaching English as a foreign language. These two sections mentioned above deal with how each genre should be used with ample examples and follow up exercises, all of which are included in. the appendices. The study was conducted through a `case` analysis in which the implementation of literature is explained by giving examples of class situations. The methodology reflects qualitative interpretation of the data collected during real-life teaching experiences of some teachers and textbook writers as well. Using literature as a medium to teach English has a positive effect on the students as far as their learning, motivation, and performance are concerned. During the study, it has been found out that the students were more interested in reading and interpreting the literary work than when they were working with their usual textbooks. They were more eager to participate in the speaking activities and the writing activities than they were when they were doing the exercises in their usual textbooks. The increased student motivation encouraged more students to participate both in speaking and writing exercises. The same result was not obtained while the students were carrying out the exercises in their textbooks. The feedback received from the students was highly positive favouring literary works over regular textbook readings. Literature never fails to be a motivating material for students, which iş more interesting, authentic, and suitable when the students are in the language learning process, and thus enhances the language acquisition of the students.
Collections