Gender speech acts within a Turkish business context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın iki amacı vardır: 1. Türk iş yaşamı kapsamında, toplumsal cinsiyet(gender) ve toplumsal cinsiyet kalıpyargılarmı ( gender stereotypes) araştırmak, 2. Türk iş yaşamında kadın ve erkek konuşma biçimlerini(speech act) incelemek. Bu araştırma kapsamında, İstanbul ili içerisinde, 10 farklı sektörde aktif olarak yeralan çalışanlara, Bern Cinsiyet Rolleri Envanter( Bern Sex Role Inventory) ile yazar tarafından Searle'nin Konuşma biçimleri sınıflandırmasına dayanılarak hazırlanan bir anket formu uygulanmıştır. Araştırma sonuçlan, Türk iş yaşamında kadın ve erkek cinsiyet rolleri (gender roles) açısından anlamlı bir fark olduğuna ve ayrıca Türk iş yaşamında kadın ve erkek konuşma biçimleri açısından da anlamlı bir fark olduğuna işaret etmektedir. Anahtar sözcükler: işletme iletişimi, toplumsal cinsiyet rolleri ve etkileşimi, toplumsal cinsiyet farklılıkları ve Türk kültüründe iş ile ilgili problemler. vi ABSTRACT The purpose of this research is two fold: 1. To study the concepts of gender and gender stereotypes within a Turkish business context. 2. To study the male and female speech acts within a Turkish business context The Bern Sex Role Inventory (BSRI) and a questionnaire developed by the researcher based on Searle's Taxonomy of Speech Acts were applied to actively working participants chosen from 10 different sectors in Istanbul.The results of this study provided evidence that there is a difference between female and male gender roles in Turkey. The results also indicated that there is a difference between male and female speech acts within Turkish business culture. Key words: business communication, gender roles and interactions, gender differences and work related problems in Turkish culture.
Collections