İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin duygusal zeka düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan son araştırmalar, insanın zekâsının gerçek ölçütü IQ olsa bile hayat başarısıkonusunda belirleyici olanın kişilerin duygusal zekâları (EQ) olduğunu düşündürmektedir.Kişisel yaşamda ve iş hayatında başarılı olmanın yolu duygusal zekâ becerilerinigeliştirmek ve başarının nedeni de gelişmiş bir duygusal zekâya sahip olmak olarakgörülmektedir. Duygusal zekânın geliştirilebilir yetkinlikleri içermesi eğitim sistemini çokyakından ilgilendirmektedir. Aile içinde kazandırılan bu yetkinliklerin okuldageliştirilmesi, bireylerin hayatlarındaki engelleri aşmalarını, karşılaştıkları problemleriçözmelerini ve başarılı bireyler olmalarını olumlu yönde etkileyecektir. Bu araştırma ilebahsedilen yetkinliklerin geliştirilmesini sağlayacak olan öğretmenlerimizin duygusalzekâlarının problem çözme becerisine etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmada, İstanbul ili Avrupa yakası Fatih ilçesindeki ilköğretim okullarında görevyapan 200 öğretmen belirlenmiştir. Öğretmenlerin duygusal zekâlarını ölçmek amacıyla,duygusal zekâ ölçeği, problem çözme becerileri için de problem çözmeye ilişkin tutumölçeği kullanılmıştır. Her iki ölçeğinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır.İstatistiki işlemlerde, duygusal zekâ ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyibelirlemek için Korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. İkili grup karşılaştırmalarındabağımsız grup t-testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise varyans analizi (ANOVA) veScheffe testi yapılmıştır. Elde edilen istatistiklerin anlamlılığı .05 düzeyinde ve çift yönlüolarak sınanmış; bulgular araştırmanın amaçlarına olarak çizelgeler halinde sunulmuştur.Sonuçlar, ilköğretim okulu öğretmenlerinin duygusal zekâ puanlarının yüksek olduğunu veproblem çözmede yaratıcı olduklarını göstermektedir. Ayrıca bu iki kavram arasında aynıyönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Problem Çözme Becerisi The researches have been made recently cause the thought of that even IQ is the realcriteria of the cognitive intelligence, it is the Emotional intelligence that indicate thesuccess in the life of human. The way of being successful in personal, social and work lifeis to develop the skills of emotional intelligence. Compromising developing perfections ofemotonal intelligence has a considerable position in our educational system. Theseperfections have been gained in a family but they can be developed at schools and this willhave a positive effect on overcoming the obstacles that people encounter in their life,solving problems encountered and being a successful person. Starting out from this point,the effect of emotional intelligence on problem solving skills of teachers is tried to bedetermined.In this research, 200 pimary school teachers who work in Fatih, in the European side ofİstanbul are chosen. In order to measure emotional intelligence of teachers?, emotionalintelligence scale was used. For the problem solving ability of teachers?, problem solvingattitude scale was used. The study of relaibility and validity of these two scales were made.In statistical analysis, correlation has been looked for to determine the relation betweenemotional intelligence and problem solving abilities. One dimensional variance analysisand Scheffe test are used for multiple group comparison, t-test is used for dual groupcomparison. All analysis are tested on pâ¹ 0.05 meaningfulness level and dual direction.Results are presented as tables.Results indicate that teachers have high emotional intelligence score and also they arecreative in problem solving. In addition, it is found that there are positive and meaninigfulrelation between emotional intelligence and problem solving ability.Keywords : Emotional Intelligence, Problem Solving Ability
Collections