Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir insanın yetenek ve kabiliyetleri daha ilköğretim çağı içerisinde ortaya çıkar.Üniversite çağına gelen gençler, eğitimciler tarafından yönlendirilmedikleri için, ailenin veçevrenin etkisiyle rasgele bir alan seçerler. Yetenekli olduğu alanı değil, aklına dahigetirmediği bir alanda üniversite eğitimi yapmak zorunda kalırlar. Öğretmenlik herkesinyapabileceği bir görev değil, sağlıklı bir kişilik ve karakter mesleğidir. Kendini öğretmenolarak algılamayan, öğretmenlik mesleğini kendine uygun bir iş olarak görmeyenlerin iyibir öğretmen olacağını düşünmek, öğretmenlik mesleğini hafife almaktan başka bir şeydeğildir.Bu araştırma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi' nin öğretmenlikbölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkiliolan faktörlerin saptanması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimleyici araştırma modeliuygulanmıştır. Araştırmaya eğitim fakültesinin öğretmenlik bölümlerinde öğrenim gören1. ve 4. sınıflardan olmak üzere 262 öğrenci katılmıştır. Veriler kişisel sorular ve aralıklıölçek şeklinde hazırlanan sorular içeren anket yöntemiyle toplanmıştır. Ölçeğingüvenilirliğini ölçen Cronbach Alpha değeri 0.8640 olarak hesaplanmıştır. Verilerinistatistiksel analizi bilgisayar ortamında Statistical Package for the Social Science (SPSS11.5) programıyla yapılmıştır.Araştırmada, öğrencilerin öğretmenlik mesleğini tercih ederken dört temel faktördoğrultusunda tercihlerini belirledikleri ve bu faktörlerin bilinç, güvence, ideal veetkilenme faktörleri olduğu belirlenmiştir. Bu faktörlerden en çok açıklayıcılığa sahipolanın bilinç faktörü olduğu; dolayısıyla günümüzde öğretmenliğin bilinçli olarak tercihedilen bir meslek olduğu saptanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin öğretmenlikmesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörler karşılaştırıldığında; öğrencilerincinsiyetine, öğrenim gördükleri sınıflara, anne ve baba mesleğinin öğretmen olmasıdurumuna göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05).Anahtar Kelimeler: Eğitim, öğretmen, meslek, tercih The capabilities and the skills of an individual appear during the primary educationages yet. The young people reaching at university level elect a professional field randomlyby the influence of the family and the environment since they are not oriented by theeducationalists. They are constrained to receive a university education in a field of whichthey never intent , but not in the field in which they are capable. The profession of teachingis not a duty which can be carried out by everybody , but a profession of sound personalityand character. Assuming that an individual who does not sense himself as a teacher anddoesn to see the profession of teaching as a suitable work for himself can be a good teacheris to regard the profession of teaching as unimportant.This study has bee performed in order to research the factors having influence onpreferring the profession of teaching by the students receiving education in variousteaching departments of Eskişehir Osmangazi University, Education Faculty. Thedescriptive research model has been implemented in the study. Totaly 262 students from1st year and 4th year classes receiving education in various teaching departments ofEducation Faculty have participated in study. The data has been collected by means ofquestionnaire containing personal questions and questions prepared in the manner ofcriterion at intervals. The value of Cronbach Alpha measuring the reliability of criterionhas been calculated as 0.8640. The statistical analysis of the data has been performed bymeans of Statistical Pakcage for the Social Science (SPSS 11.5) program in computerenvironment.In study , it has been determined that the students designate their choice inaccordance with four basic factors when preferring the profession of teaching and thatthese factors are consciousness, assurance, ideal and influence. It has been established thatthe consciousness factor is the most explanatory one among these factors and that thus, theprofession of teaching is a profession preferred consciously today. When the factors havinginfluence on preferring the profession of teaching by the students participating in study arecompared, statistically expressive differences have been determined between the groups interms of sex, education years, the professions of the mothers and the fathers of the studentsas teacher (p< 0.05).Keywords:Education, Teacher, Job, Prefer
Collections