Sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin değerlendirilmesi (İstanbul ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ?Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Devlet Okullarında Çalışan ?SınıfÖğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri? incelenmiştir. Araştırma; giriş ve problemdurumu, Tükenmişlik, Ilgili Yayın ve Araştırmalar, Yöntem, Bulgular ve Yorum,Sonuç ve Tartışma bölümleri olmak üzere altı bölümden meydana gelmiştir.Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu,kıdem süresi, öğrenci sayısı gibi değişkenlere göre tükenmişlik düzeyleri arasındaanlamlı farklar olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma kapsamına 2005 ? 2006öğretim yılında İstanbul İli Bahçelievler ilçesi içinde bulunan ilköğretim okullarındaçalışan 267 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgiformu ve 22 madde ve 3 alt boyuttan oluşan Maslach Tükenmişlik Envanterikullanılmıştır. Veriler varyans analizi ve student- t testi ile incelenmiştir. Araştırmdabeşli Likert tipi tutum ölçeği kullanılmıştır Beklenen ortalamadan farkı ?=0,01düzeyinde manidar (anlamlı) olup olmadığına göre manalandırılmıştır. Kişiselözellikler bakımından hangi gruplar arasında farklılıklar olduğunun belirlenmesindeise scheffe testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şu şekildedir. Sınıf öğretmenlerininduygusal tükenmişlik düzeylerinin ortalaması düşük, duyarsızlaş düzeylerininortalaması normal, kişisel başarı düzeylerinin ortalaması yüksek olduğu saptanmıştır.Sınıf öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma düzeylerininöğretmenlerinin yaşları arasında bir fark olduğu 21?30 yaşındaki öğretmenlerinduygusal tükenmişlik düzeylerinin 51 yaş ve üzeri öğretmenlere göre daha yüksekolduğu;Sınıf öğretmenlerinin kişisel başarı düzeylerinin öğretmenlerinin yaşları arasında birfark olduğu ve 21?30 yaşındaki öğretmenlerin kişisel başarı düzeylerinin 51 yaş veüzerindeki öğretmenlere göre daha düşük olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler : Tükenmişlik, Sınıf Öğretmeni, Eğitim- öğretim, In this paper, ?the exhaustion level of schoolteachers? who works for the publicschools is analyzed. The paper consists of seven chapters, which are the introductionand the problem; the exhaustion; the related literature; the basic concepts on theeducation and training; the method; the outcomes and interpretation; discussionsections and conclusion.In this paper, the criteria such as age, sex, marital status, education level, trainingperiod and the number of students they teach are taken into consideration in order tofind the differences between the exhaustion levels of the schoolteachers. Theresearch was conducted on 267 schoolteachers who were working for the primaryschools in Bahcelievler, Istanbul, in 2005-2006 training season. As a means of datacollection a personal information form and the Maslach Exhaustion Inventory whichhas 22 articles and three sub-articles were used. The data was analyzed by thestudent-t test and the variance analysis. The Fivefold Likert Type behaviourmeasurement was used for the research. The difference from the expected average isreified with the level of &=0,01. In order to find the differences between the groupsaccording to the personal features the Scheffe Test is applied.The consequences found as a result of the research are as follow: It?s proved that theaverage of the emotional exhaustion level of schoolteachers is low, the average oftheir insensitiveness level is normal and the average of personal success is high.It?s also proved that the emotional exhaustion level of the schoolteachers and theirinsensitiveness level show differences according to their age. It?s found that theemotional exhaustion levels of schoolteachers who are between 21-30 of age arehigher than the ones who are 51 and the above; the difference takes place alsobetween the same groups in the case of personal success. But in this case, the lattergroup is more successful than the former.Key Word: exhaustion, schoolteacher, education-training.
Collections