İlk ve orta öğretim okullarında görevli yöneticilerin liderlik davranışlarının Avrupa Mükemmellik Modeli kriterlerine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlk ve ortaögretim okullarındaki yönetici ve ögretmen görüslerine göre, okul yöneticilerinin gösterdikleriliderlik davranıslarının (EFQM) Mükemmellik Modeline uygunlugunun degerlendirilmesi bu arastırmanın probleminiolusturmaktadır. Tarama modelinin kullanılacagı bu arastırmada, Sakarya ilinde çalısmakta olan yönetici veögretmenlerin görüsleri, EFQM Mükemmellik Modeli kriterleri dogrultusunda dört ayrı boyutta incelenmistir.Örneklemin random olarak seçildigi arastırmada, İlkögretim okullarında çalısmakta olan yönetici veögretmenlerin görüslerini belirlemek amacıyla veri toplamak amacıyla 1 anket ile 1 ölçekten yararlanılmıstır.Yönetici ve ögretmenlerin sahip oldukları bir takım demografik bilgileri tespit etmek amacıyla Demografik BilgilerAnketi (DBA) gelistirilmistir. Ayrıca, okul yöneticilerinin gösterdikleri liderlik davranıslarının EFQM MükemmellikModeline uygunlugunun degerlendirmek amacıyla Avrupa Kalite Yönetimi Liderlik Kriterleri Ölçegi (AKY-LKÖ)gelistirilmistir.Arastırmada kullanılan Demografik Bilgiler Anketinden elde edilen sonuçlar, frekans ve yüzdelik tablolarhalinde düzenlenerek yorumlanmıstır. Demografik Bilgiler Anketinden elde edilen bir takım bagımsız degiskenleregöre yönetici ve ögretmenlerin tutum puanları arasındaki farklılıgı belirlemek amacıyla Bagımsız Grup T-Testi veTek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) kullanılmıstır. Tek Yönlü Varyans Analizinde istatistiksel açıdan farkolusması durumunda, farkın kaynagını belirlemek amacıyla tamamlayıcı hesaplardan (Post Hotc Tests) Scheffe veDunnet C testlerinden yararlanılmıstır. Arastırma kapsamında kullanılan istatistiksel islemlerde anlamlılık düzeyi0.05 olarak kabul edilmis ve elde edilen tüm sonuçlar çift yönlü olarak sınanmıstır statistiksel islemler SPSS 13.0paket programıyla gerçeklestirilmistir. The purpose of this study is to examine the leadership behaviors of Turkisheducational administrators in respect of EFQM criterias according to the views ofteachers and educational administrators who work in the primary and highschools in Sakarya.In the current study scanning method was used. The study was conducted inthe second semester of 2006-2007 education year and sample was chosen randomly.To determine the attitudes of the teachers and educational administrators aquestionnaire form and a scale was used. The questionnaire form which consist ofnine questions was used to investigate the demographic information of the subjetssuch as gender, age and education level. Also, The Scale of Leadership Criterias forEFQM (AKY-LKÖ) was developed by the author to assess the attitudes of theteachers and educational administrators. The scale was formed as likert type andconsisted of 56 questions. Reviews of literature and interviews conducted withacademic staff provided great help in the preparation process of this scale. As aresult of items analysis for each question and pilot study, scale was given its finalform with 56 questions. Cronbach Alfa internal consistency was found to be 0.98.According to the independent variables of the questionnaire form; attitudes ofthe teachers and educational administrators were compared with IndependentSamples T Test and One-Way ANOVA Analysis. As to determine the reason for themeaningful difference Scheffe and Dunnet C tests were used. For the results to beunderstood concretely datum have been given in charts and comments have beenmade in that content. For all tests, a probability value of 0.05 was consideredsignificant and statistical analyses were performed by SPSS 13.0.
Collections