İstanbul ili özel ilk ve ortaöğretim okullarında uygulanmakta olan toplam kalite yönetimi uygulamasının yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; İlk ve orta öğretim okullarında toplam kalite yönetimiuygulamasının, yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyine etkisini ortayakoymaktır. Ayrıca yönetici ve öğretmenlerin demografik özelliklerinin toplam kalite yönetimiuygulama düzeyi ile örgütsel adanmışlık düzeyini değerlendirmede bir farklılaşma nedeni olupolmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.Bu çalışma; okullarda yönetimden kaynaklanan sorunların ortadan kaldırılması, yöneticive öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyinin artmasıyla Türk Milli Eğitim Sistemininhedeflerine ulaşmasına katkı sağlaması açısından önemlidir.Bu araştırma; özel ilk ve ortaöğretim okullarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin TKYölçeğine verdikleri cevaplardan alınan puanlarla örgütsel adanmışlık ölçeğine verdiklericevaplardan alınan puanları karşılaştırmak üzere yapılan, ilişkisel tarama modellerinden?karşılaştırma? türünde, betimsel nitelikte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini İstanbul'dakiözel ilk ve ortaöğretim okullarında çalışan yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemini ise, İstanbul İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyetgösteren ve rasgele yöntemiyle seçilen 38 özel ilk ve ortaöğretim Okulunda görevli 106 yöneticive öğretmenleri oluşturmaktadır.Araştırmada; parametrik bağımsız grup t testi, parametrik tek yönlü varyans analizi(ANOVA), farklılıkların kaynağını belirlemek üzere post-hoc LSD testi (en küçük anlamlıfarklar), non-parametrik Kruskal Wallis-H testi, non-parametrik Mann Whitney-U testi vePearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Analizlerde manidarlık değeriolarak ? = .05 kullanılmıştır.TKY uygulamaları ile yönetici ve öğretmenlerin adanmışlıkları arasında pozitif yönde birilişki mevcuttur. Özel ilk ve ortaöğretim kurumlarında uygulanan yönetim modelleri hizmetverenlerin kuruma adanmışlıklarını sağlamada bazı sorunlara neden olmaktadırlar. En önemliproblem yönetim anlayışının klasik, hiyerarşik yapısını sürdürmesi olup, çalışanların kurumaadanmışlık düzeyini olumsuz etkilemektedir. The aim of this research is to understand the effect of the Total Quality Managementapplications on commitment of the managers and teachers in private primary and high schools.Moreover, it is aimed to find out if the demographic qualities of the managers and teachersresult in different evaluations of Total Quality Management and Organizational Commitmentlevel.By this research, we tried to overcome the problems created by school management andhelp to improve organizational commitment level of managers and teacher so that Turkisheducational system can be better off.As a descriptive one, this research is done by comparing scores of data gathered fromprivate primary and high schools? teachers and managers via a three part questionnaire aboutTQM and Organizational Commitment. The sample of the research randomly selected fromprivate primary and high schools in Istanbul City district and consist of 106 questionnaireconducted to managers and teachers in 38 schools.For statistical analyses; parametric independent group t test, one way ANOVA, to findsources of the differences among groups post-hoc LSD test and non-parametric KruskalWallis-H test, Mann Whitney-U test and for searching relationship between variables PearsonProduct Moment Correlation (r) techniques are used. The ? level used is .05It is found that there is a positive and strong relationship between TQM applications andorganizational commitment of managers and teachers. Applied management models in privateprimary and high schools have some serious problems to win commitment of the teachers.One of the most serious problem is due to insisting on classical (vertical type of hierarchy)management style used by some schools which prevents commitment of the teachers to theorganization.
Collections