Okul yöneticilerinin kişilik özelliklerinin örgütsel etik üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu araştırmada ilköğretim okullarında çalışan eğitim yöneticilerinin farklı kişiliközelliklerinin göz önünde bulundurarak, örgüt üzerinde etiksel boyutta arasında ki ilişkininrolünün ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışma stanbul ili ilçelerindeki ilköğretimokullarında çalışan 200 eğitim yöneticisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ilişkiseltarama modellerinden karşılaştırma türü tarama modeli kullanılmıştır. Okul yöneticilerininkişilik özelliklerinin saptanmasında ACL sıfat tarama kişilik ölçeği ve yöneticilerin etikdavranışlarının alt boyutlara olan hoşgörü, adalet, dürüstlük, sorumluluk boyutlarına ilişkinetik ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada; non parametrik teknikler, parametrik analiz teknikleri, bağımsız grup t-testi,tek yönlü Varyans analizi (Annova) non parametrik Kruskal Wallis testi, Pearson ÇarpımMoment Korelasyon analizleri kullanılmış olup manidarlıklar 0.5 düzeyinde sınanmıştır.Günümüz işletmelerinde ve kuruluşlarda çalışanların davranışlarının belirleyicisi olarakönümüzde ancak yasal normlar bulunmaktadır. Yada en azından böyleymiş gibidavranılmaktadır. En alt birim personelinden en üst seviye yöneticisine kadar tümbireylerin uyma yükümlülüğü altında bulunduğu bu yasal normlar, teorik olarak, aynızamanda, bu kurumların belirli standartlar dahilinde işlevlerini sürdürecekleri ve varlıkamaçları dışında, hele bunlara aksi yönde bir aktivitenin gerçekleşmesinin önleneceği önkabulünü de kısmen içerir.Bu kurallar çerçevesi etik kavramı olarak anılmaktadır. Etik kavramının çeşitli alanlardauygulama sorunlarından birisi ve belki de en başta geleni, kavramın tanım ve içeriğininüzerinde tam bir konsensüsün bulunmamasıdır. Türk halk dilinde ?ahlak? ile aynı anlamdakullanılan etik, Türk Dil Kurumu'nun tarafından ?törebilim, ahlakbilim? olaraktanıtılmaktadır. Aynı sözlüğün ahlakbilim maddesinde ise ? yarar, iyi, kötü gibi sorunlarıinceleyen, töresel bir davranış yasası geliştiren, neyin uğrunda savaşılmaya değer, neyinyaşama anlam kazandırdığı, hangi davranışın iyi ve hangisinin kötü olduğu gibi sorunlarıkendine konu edinen bilim; etik? ifadeleri yer almaktadır.Okul yöneticilerinin kişisel özelliklerinin örgütsel etik üzerinde önemi bir rolübulunmaktadır. Eğitim kurumlarında çarkın işleyişi bu kuralların düzgün bir şekildeuygulanmasına bağlıdır. Kişilik yapısı ve liderlikle doğru orantılı olan bu saptama eğitimkurumlarında huzurlu bir sisteme sahip olmayı sağlamaktadır. ABSTRACTIn this study, different characteristics of education directors working in elementary schoolshave been taken into consideration, and the display of the relation in ethical terms on theorganization has been intended. The study has been carried on 200 education directorsworking in different districts of the province of stanbul. The type of the method used inthe study is anology, which is one of the relational screening methods. In determining thecharacteristic properties of school directors, the ACL quality screening personality scaleand ethic scale regarding allowance, justice, integrity and responsibility have been used.In the study, non-parametric techniques, parametric analysis techniques, independent grouptests, single Variance analysis (Annova) non parametric Cruscal Wallis test, PearsonProduct Moment Correlation analysis have been used and significancies have been limitedto the level of 0.5.There are only legal norms in today?s business enterprises and institutions as far asdefining the attitudes of the employees is concerned. Or at least it is what is pretended tobe. These legal norms, which are binding on all employees from those in the lowest unit tothe executive top team, theoretically include the preassumption, even though partially, thatthese associations carry on with their functions within certain standards, and that suchactivities excluding an association?s raison d?être, especially those that are in opposition toits raison d?être would be prevented.This outline of rules is referred to as the ethic concept. One of the problems of the ethicconcept regarding its application in various areas, and probably the most important one, isthe fact that there is no consensus on the definition and the content of the concept. Ethic,which is used synonymously with ?morality? in colloquial Turkish, has been introduced as?custom science, moral science? by the Turkish Language Association (TDK). Under theentry of ?moral science? in the very same dictionary, there are such statements as ?sciencethat deals with such questions as benefit, good or bad; that develops a customary law ofbehavior; that analyses what is worth fighting for, what attributes a meaning to life, andwhat kind of behavior is good and what kind is bad; ethics?.The personal characteristics of a school director plays an important role on organizationalethics. Keeping the wheel going in educational institutions depends on the properapplication of these rules. This ascertainment, which is directly proportional to personalityand leadership, enables a peaceful system in educational institutions.
Collections