İstanbul ili Bayrampaşa ilçesindeki resmi ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin öğrenen organizasyona ilişkin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmanın amacı, ilköğretim okullarında öğrenen organizasyona ait özelliklerin(öğrenen organizasyonun bes disiplini boyutunda), yönetici ve öğretmen algılarına göre nedüzeyde gerçeklestiğini tespit etmektir. Arastırmanın örneklemini, 2005-2006 eğitimöğretimyılında ?stanbul ili Bayrampasa ilçesinde bulunan, 25 resmi ilköğretim okulundagörevli, basit tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 58 yönetici (müdür ve müdüryardımcısı) ve 240 öğretmen (sınıf ve brans öğretmenleri) olmak üzere toplam 298 kisiolusturmaktadır.Tarama modeli kullanılan arastırmada, amaca ulasabilmek için veri toplama aracı olarakanket kullanılmıstır. Frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız grup ?t?testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), non-parametric Kruskal Wallis ve MannWhitney-U testi arastırmada kullanılan istatistiksel tekniklerdir. Farklılıklarda anlamlılıkdüzeyi olarak .05 alınmıstır. Arastırma; giris, ilgili literatür, yöntem, bulgular ve yorum,sonuç-tartısma ve öneriler olmak üzere bes bölüm altında toplanmıstır.?lköğretim okullarında öğrenen organizasyona ait özelliklerin, yönetici algılarına göre?yüksek?, öğretmen algılarına göre ise ?orta? düzeyde gerçeklestiği saptanmıstır. Algılar,tüm disiplinlerde yöneticiler lehine farklılasmaktadır. Yönetici ve öğretmenler genelolarak, ilköğretim okullarında kendilerini gelistirebilmeleri için mevcut olanakları yetersizbulmaktadır, takım çalısmasına katılmaya isteklidir ve yapılan takım çalısmalarındanmemnundurlar. Yöneticilerde ve öğretmenlerde sorunların kaynağını dısarıda görmeeğilimi vardır. Erkekler bayanlara göre daha olumlu düzeyde okulda ortak bir vizyonunolduğunu düsünmektedir, sistem düsüncesine daha hakimdir ve takım çalısmalarına dahayatkındırlar. Algılar, tüm disiplinlerde yasça büyük ve mesleki kıdemi fazla olan yöneticive öğretmenler lehine farklılasmaktadır ve yöneticilerin çoğunluğu eğitim yönetimikonusunda ya eğitim almamıs ya da yetersiz bir eğitim almıstır.Arastırmanın bazı önerileri sunlardır: Okullarda öğrenmeye dayalı bir kurum kültürüolusturulmalıdır. Hizmet içi eğitimler, katılanların gereksinimlerini karsılayacak veilgilerini çekecek hale getirilmeli ve daha sık yapılmalıdır. Öğretmenler arasında takımçalısması yapmayı gerektirecek uygun ortamlar yaratılmalı ve takım çalısması tesvikedilmelidir. Okullarda paylasılan bir vizyon gelistirebilmek için kararlarda öğretmenleringörüsleri de alınmalıdır.Anahtar Kelimeler: Öğrenen organizasyon, öğrenme, örgütsel öğrenme, öğrenen okul Main aim of this research is to find out how features of learning organizations in primaryeducation schools (to the five discipline extent of learning organization) respond to theperceptions of administrators and teachers. Sample of the research chosen by simplerandom sampling method is consisted of 298 people who are comprised of 58administrators (manager and assistant manager) and 240 teachers (first and second levelteachers) from 25 formal primary education schools in Bayrampasa, Istanbul, throughoutthe education years of 2005-2006.Model of scanning and questionnaire as a data accumulating tool have been used to reachtarget in this research. Statistical techniques that are used are, frequency, percentage,arithmetic average, standart deviation, independent samples ?t? test, one-way ANOVA,non-parametric Kruskal Wallis and Mann Whitney-U test. Meaningful level in differencesis determined as .05. The research is consisted of five sections, including introduction,related literature, method, findings and interpretation, result-discussion and suggestions.It is found out that, features of learning organizations in primary education schools seem tobe ?high? level for administrators? perceptions and ?medium? level for teachers?.Generally, directors and teachers evaluate actual opportunities in primary educationschools not enough to develop themselves, they are desirous to join teamwork and are gladof teamworks that are being done. Resources of the problems are seen to be externalaccording to them. Compared with women, men are more optimistic for the thought of anexisting common vision in schools. They also own more system thought and are moreskilled for doing teamwork. Perceptions differentiate for the goodness of elder and moreexperienced administrators and teachers in all diciplines. Most of the directors don?t haveany education about the management of education or they do have one that?s not enough.Some of the suggestions of the reseach are as follows: A learning company culture shouldbe formed in schools. Internal education programs should be redesigned by beingimplemented more frequently, in order to compensate the needs of attendants and be moredesirable. Suitable circumstances that require teamwork should be provided for teachersand teamwork should be supported. Decisions of teachers should be considered in order toformulate a sharing vision in schools.Key Words : Learning organization, learning, organizational learning, learning school
Collections