Bilgisayar teknik lisesi öğrencilerinin bilgisayar tutumları ile bilgisayar kaygılarının incelenmesi: Anadolu bilgisayar teknik lisesi uygulaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmanın amacı bilgisayar teknik lisesi ögrencilerinin bilgisayar tutumları ile bilgisayarkaygıları arasındaki iliskiyi belirlemektir. Arastırmanın örneklemini stanbul 75. Yıl DevletMalzeme Ofisi Anadolu Bilgisayar Teknik Lisesi ögrencileri olusturmustur. Bagımsızdegisken olarak kullanılan cinsiyet, sınıf düzeyi, evde bilgisayar sahibi olma, bilgisayarbasında geçirilen süre gibi kisisel bilgilerin toplanmasında arastırmacı tarafından olusturulanbir anket kullanılmıstır. Bilgisayar tutumlarının ve bilgisayar kaygılarının belirlenmesindeHülya Cambaz' ın (1999) hazırladıgı Bilgisayar Tutum Ölçegi ve Bilgisayar Kaygısı Ölçegikullanılmıstır. Bilgisayar Tutum Ölçegi 26 önermeden olusan ?Hiç katılmıyorum? dan?Tamamen katılıyorum? a uzanan bir tutum ölçegidir. Bilgisayar Kaygısı Ölçegi ise 10önermeden olusan ?Hiçbir zaman? dan ?Her zaman? a uzanan bir kaygı ölçegidir. Verilerinanalizinde bagımsız örnekler t-testi, tek yönlü varyans ve korelasyon analizi kullanılmıstır.Arastırmadan elde edilen belli baslı sonuçlar sunlardır: (a) Kız ve erkek ögrencilerinbilgisayara yönelik tutumları arasında fark yoktur. Buna göre, hem erkek ögrencilerin hem dekız ögrencilerin bilgisayara karsı tutumları olumludur. (b) Bilgisayara yönelik tutumlarıaçısından sınıf düzeyleri arasında istatistiksel olarak farklılık vardır. (c) Bilgisayara yöneliktutumları açısından evde bilgisayarları olup olmaması arasında istatistiksel olarak farklılıkyoktur. (d) Bilgisayara yönelik tutumları açısından bilgisayar basında geçirilen sürelerarasında istatistiksel olarak farklılık yoktur. (e) Bilgisayara tutumları açısından bilgisayarfuarı gezme degiskenine göre fark vardır.(f) Bilgisayar tutumları açısından bilgisayarla ilgiliyayın takip etme degiskeni için fark vardır. (g) Ögrencilerin cinsiyetlerine göre bilgisayarkaygıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. (h) Ögrencilerin sınıfdüzeylerine göre bilgisayar kaygıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. (ı)Ögrencilerin evde bilgisayar sahibi olma degiskenine göre bilgisayar kaygıları arasındaanlamlı bir fark vardır. (i) Ögrencilerin bilgisayar basında geçirdikleri zaman degiskeni ilebilgisayar kaygıları arasında anlamlı bir fark vardır. (j) Bilgisayar fuarı gezme degiskeninegöre bilgisayar kaygıları arasında anlamlı bir fark vardır. (k) Bilgisayarla ilgili yayın takipetme degiskenine göre bilgisayar kaygıları arasında anlamlı bir fark vardır. (l) Bilgisayartutum ölçegi ile bilgisayar kaygısı ölçegi arasında istatistiksel açıdan negatif yönde anlamlıbir iliski vardır. (m) Cinsiyetler için bilgisayar tutum ölçegi ile bilgisayar kaygısı ölçegiarasında negatif bir iliski vardır. (n) Sınıf degiskeni için bilgisayar tutum ölçegi ile bilgisayarkaygısı ölçegi arasında negatif bir iliski vardır.(o) Evde bilgisayarı olma degiskeni içinbilgisayar tutumu ile bilgisayar kaygısı arasında negatif yönde bir iliski vardır. (ö) Haftada31-40 saat bilgisayar basında kalan ögrencilerin bilgisayar tutumu ile bilgisayar kaygısıarasında anlamlı bir iliski yoktur. Buna karsılık 11-20 saat ile 41 saat ve üstü bilgisayarbasında kalan ögrencilerin 0,05 anlamlılık düzeyinde bilgisayar tutumu ile bilgisayar kaygısıarasında negatif bir iliski vardır. Diger yandan 5 saatten az, 5-10 saat ve 21-30 saat bilgisayarbasında kalan ögrencilerin 0,01 anlamlılık düzeyinde bilgisayar tutumu ile bilgisayar kaygısıarasında negatif bir iliski vardır. (p) Bilgisayar fuarı gezme için bilgisayar tutumu ilebilgisayar kaygısı arasında negatif yönde bir iliski vardır.(r) Bilgisayarla ilgili yayın takipetme degiskeni için bilgisayar tutumu ile bilgisayar kaygısı arasındaki iliski; Bilgisayarla ilgiliyayın takip etmeyen ögrencilerde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark yoktur. lgili yayınlarıtakip edenlerin p<0,01 anlamlılık düzeyinde negatif yönde bir iliski vardır.Anahtar sözcükler: Bilgisayar Tutumu, Bilgisayar Kaygısı The purpose of this study is defining the relation between computer attitudes and computeranxieties of students in a computer technical high school. 75. Year DMO Anatolian ComputerTechnical High Schools formed the samples of this study. Gender, class level, having acomputer at home, time spent while using a computer are used as independent variables in aquestionnaire ( prepared by the researcher) to get personal in formation.The scales, which is prepared by Hülya Cambaz (1999), is used to determine the students?Computer Attitudes and computer anxieties. Computer Attitudes Scale consists of 26propositions, from ?totally disagree? to ?totally agree? and the computer anxiety scale has 10propositions from ?never? to ?always?. In the analysis of the datas independent samples t-test,one way anova and co-relation analysis are used. Some significant results had from thisresearch are: a) There is no difference between the computer attitudes of male and femalestudents. As a result, both male and female students? computer attitudes are positive. b)Considering the computer attitutes there is statistical difference between the class levels. c)No statistical difference is observed between having computers at home or not. d) There is nodifference between the time spent while using computer. e) Differeces are seen according?visiting fairs? variable. f) Differences are seen according ?following related publications?. g)In regarding gender of the students there is no statistically significant diffrence. h) There isstatistically significant difference in computer anxieties according to class levels. ı) Accordingto ?having computers at home? variable there is diffrence between the computer anxieties. i)There is no significant relation between ?time spent while using computer? and computeranxieties. j) Regarding ?visiting fairs? variable, there is significant difference between thecomputer anxieties. k) There is significant diffrence between computer anxieties andconsidering the ?following related publications? variable. l) There is a statistically significantrelationship between computer attitudes scale and computer anxieties scale. m) There is anegative relation between computer attitudes scale and computer anxieties scale, regarding thegenders. n) For ?Class? variable there is a negative relation between computer scale andcomputer anxieties scale. o) There is a negative relation between the computer attitudes ofstudents having computer at home and computer anxieties of them. ö) There is no significantrelation between the computer attitudes and computer anxieties of students using computers31-40 hours weekly. However, there is a 0,05 significant relation between computer attitudesand computer anxieties of students using computer 11-20 hours or 41 hours and aboveweekly. On the other hand, there is 0,01 level significant negative relation between computerattitudes and computer anxieties of students using computers less than 5 hours, 5-10 hours and21-30 hours weekly. p) Considering ?visiting fairs? there is a negative relation betweencomputer attitudes and computer anxieties r) Regarding ?following computer publications?variable, the relation between computer attitudes and computer anxieties are: In students whoare not ?following computer publications? there is no statistically meaningful relation. Instudents who are following computer related publications there is a significant relation.Key Words: Computer Attitude, Computer Anxiety
Collections