Okul müdürlerinin algılanan çatışma yönetim stilleri ve öğretmenlerde oluşturduğu stres düzeyi(Gebze örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetimstillerini, öğretmen algılarına göre belirlemek ve bu stillerin öğretmenler üzerinde nekadar stres oluşturduğunu ölçmektir.Araştırmada, 2005-2006 öğretim yılında Kocaeli ili, Gebze ilçesinde yer alan 15okulda çalışan 214 öğretmen örnekleme alınmıştır.Veri toplama aracı üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öğretmenlerleilgili kişisel bilgileri elde etme amacıyla cinsiyet, medeni durum, yaş, çalıştığı okul türüve meslek kıdemini belirleyen sorular bulunmaktadır. İkinci bölümde öğretmenlerinalgılarına göre okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetim stillerini belirlemekamacıyla ?ROCI II Rahim Örgütsel Çatışma Anketi? kullanılmıştır. Üçüncü bölümdekullanılan çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerde oluşturduğu stres düzeyi ölçülmeyeçalışılmıştır.Araştırmada, 5 alt problem yanıtlanmaya çalışılmış, verilerin analizinde SPSS13.0 paket programı kullanılarak ?t - testi?, ?Pearson Korelasyon Analizi?, ?MannWhitney U? ve ?Anova? testleri uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel araştırmalarınsonuçları şu şekilde özetlenebilir:1. Öğretmenler okul müdürünün kendileri ile aralarında çıkan çatışmalarda ençok tümleştirme stilini daha sonra sırasıyla uzlaşma, ödün verme, kaçınma, en az isehükmetme stilini kullandıkları görülmüştür.2. Okul müdürlerinin çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerde yarattığı stresdüzeyine bakıldığında en fazla stres yaratan stilin ödün verme, en az stres yaratan stilinise tümleştirme stili olduğu görülmüştür.3. Okul müdürlerinin çatışma yönetim stilleri ve öğretmenlerde yarattığı stresdüzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Tümleştirme stili, ödün verme veuzlaşma stilini kullandıkça öğretmenlerin stres düzeyi düşmektedir. Bu üç stilden farklıolarak hükmetme stili ne kadar çok kullanılırsa öğretmenlerin stres düzeyi o ölçüdeartmaktadır.Anahtar kelimeler: Eğitim, çatışma, çatışma yönetimi, stres The aim of this research is to determine conflict management styles that areused by school directors, according to the perception of teachers and to consider howmuch stress is occurred on teachers.This research is based on 214 teachers who are working in 15 different schoolsin Gebze, Kocaeli during the 2005-2006 academic year.Data collecting process has three different parts: First part is based on personalknowledge about the teachers. Second part consists ?Rahim Organizationel ConflictInventory? Survey . In the third part it is tried to consider the stress level of the teacherscaused by the conflict management styles.In the research, five lower problems are tried to be answered. During theanalysis of data the SPSS 13.0 package program is used. The result of statisticalresearches can be summarized as below:1. It is observed that teachers are mostly using integration style and then insequence, compromise, compensation, and at least domination style when there is aconflict between the school directors and them.2. When the stress level of teachers, caused by the conflict management stylesof school directors, is expanded in scope; it is observed that the most stress causing styleis compensation and the least one is integration style.3. It is founded that there is a meaningful correlation between the conflictmanagement styles, used by the school directors and the stress level of the teacherscaused by these styles.Key words: Education, conflict, conflict management, stres
Collections