Endüstri meslek lisesi modüler eğitim sistemi ile eğitim gören ikinci sınıf öğrencilerinin mesleki yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(İstanbul ili Anadolu Yakası örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmada İstanbul ili Anadolu yakası endüstri meslek liselerinin onuncu sınıfındaokumakta olan ögrencilerden olusan 333 kisilik örneklemde, meslek seçimini etkileyenfaktörler arastırılmıstır. Türkiye sanayisinde yasanan gelisememe sorununun temelkaynaklarından biriside yetismis insan gücü potansiyelinin verimli bir sekildekullanılamamasıdır. Yetismis insan gücünün baska mesleklerde çalısması aynı zamandamesleklerdeki istihdam sorununu ortaya çıkartarak baska sıkıntıların dogmasına nedenolmaktadır. Ayrıca çalısanlar, mesleklerinde tatminsizlik yasamaktadır. Bu sorunlarınçözümünde mesleki egitimin gelismis ülkelerdeki meslek egitimi standartlarına yükseltilmesiyatmaktadır. Bu arastırmada Prof. Dr. Muharrem Kepçeoglunun mesleki yönelim envanterikullanılmıstır.Arastırmada; bagımsız grup t testi, non-parametrik Kruskal Wallis-H testi, non parametrikMann Whitney-U testi, Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi kullanılmıs olupmanidarlıklar 0,5 düzeyinde sınanmıstır.Mesleki egitim, gelismis ve gelismekte olan ülkelerde stratejik bir önem kazanmıs, konununönemi yalnız ilgili resmi otoriteler tarafından degil, ilgili kesimler tarafından da anlasılmıstır.Türkiye'de mesleki ve teknik egitim alanında yapılan çalısmalar, ülke ihtiyaçlarını karsılamayerine, genellikle yavas degisen ve özellikle bir model arayısı içinde geçmistir. Meslekiegitimin gelistirilmesi konusunda zaman zaman yurtdısı destekli projeler yürütülmüs, ancakbu projeler istenilen düzeye ulasamamıstır. Mesleki egitimin planlanmasında göz önündebulundurulacak hususlar, meslek egitimi alanında ülke ihtiyaç ve imkânlarının belirlenmesi,yetistirilecek kalifiye insan gücü portresinin çıkarılması, atıl kapasitenin degerlendirilmesi vesanayi ile isbirliginin teoriden pratige geçirilmesi olarak ifade edilebilir. Bu hususların yerinegetirilebilmesi için insana dayalı bir egitim stratejisinin gündeme alınması ve ögretmenyetistirmede gerekli kriterlerin belirlenmesi gerekmektedir. This study is an investigation the regarding to the occupation election of the 10th classstudents who have been received education in industry profession high school. In this case,the resarcher have been investigated on the 333 students who have been educating in Istanbul? Asia side. The purpose of this resarch is to investigate the most important factories on theoccupation election. The basic problem in Turkish industry is poor advance of the technologybecause of no used educated human source. Mostly, educated human source has been alsousing on the other jops. In the result, this condition occurs the professional employmentproblem. However, Turkish industry has also another problems due to the professionalemployment issue. In addition, the workers have the professional dissatisfaction regarding tonot effective using of the human source. To solve these problems, professional educationstandardized in Turkey communicate to the developed country standart. In this research, Prof.Dr Muharrem Kepçeoglu?s professional orientation inventory has used for this thesis.In this study, independent group t-test, non-parametrik Kruskal Wallis-H testi, non parametrikMann Whitney-U testi, Pearson Multiplication Momentum Correlation analysis being used,expressiveness levels were tested on the 0.5 level.The professional education has a strategical importance for developed and developingcountry.The important of the matter is not only from official authorities, related sectors have alsounderstood. Studies on the profesional and technique education area in Turkey, Countryrequirements don?t cover on this area. Generally, approaches on the Professional andtechnique education area change and/or develop slowly. Developings on professional andtechnique education area have been applied with foreign countries supports from time to time.But these projects have not been succesfull. On the planing of professional and techniqueeducation, we have to consider country sources and requirements, opportunity seriously. Inaddition, qualified human source, human portrait, the evaluation of lazy capasityi, industryunion should be changed to practical from therotical. For these matters, the stragecy ofprofessional technique education have to based on human source and technique teachersshould trained at this direction.Istanbul, 2007
Collections