Öğretmenlerin algıları açısından eğitim yöneticilerinin liderlik davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Egitim kurumlarında çalısanların, ögretmenlerin egitim alanındaki faaliyetlerini yöneticilerietkilemektedir. Özellikle liderlik davranısları egitim veren ve egitim alan kisilerin arasındakiiliskiyi de koordine edecektir. Okulun ortamında liderin tutum ve davranıslarınınyansımalarını görmek mümkündür. Bu nedenle egitim yöneticilerinin liderlik davranıslarıkonusunda farkındalıklarının olması önemli bir noktadır.Bu arastırma ile, 2006-2007 Egitim-Ögretim yılında İstanbul İli Besiktas ilçesi'nde MilliEgitim Bakanlıgı'na baglı olarak egitim-ögretim yapan, özel sektördeki ilkögretim okulundaçalısan ögretmenlerden olusan 110 kisiye ulasılmıstır. Veri toplamak için Liderlik DavranısınıBetimleme Ölçegi(LBDQ) kullanılmıstır. Toplanan veriler SPSS 11.50 kullanılarakistatistiksel çözümlemeler yapılmıstır. Verilerin çözümlenmesi için yüzde, frekans, aritmetikortalama, standart sapma, Friedman testi, bagımsız grup t-testi kullanılmıstır.Kullanılan ölçekte, yapıyı kurma ve anlayıs göstermek seklinde iki alt boyut yer almaktadır.Ankete cevap veren ögretmenler, yöneticilerinin liderlik davranıslarını degerlendirdiklerindeyapıyı kurma alt boyutunda daha etkin olduklarını degerlendirmislerdir. Ankete katılanögretmenlerin demografik özelliklerine göre yöneticilerini degerlendirmede bir fark olupolmadıgı arastırıldı. Ögretmenlerin cinsiyet ve meslekteki çalısma yıllarına göre yöneticilerinidegerlendirmelerinde anlamlı farklılıklar bulunmustur.Arastırma sonuçları degerlendirilmis ve bu sonuçlar dogrultusunda degisik önerilersunulmustur.Anahtar Kelimeler: Liderlik, liderlik davranısları, yönetim. The directors have influence over the educational activities of individuals and teachersworking in the Educational Institutions. Especially, the leadership behaviors shallcoordinate the relationship between the individuals providing and receiving the education.It is possible to see reflections of the leader?s attitudes and behaviors in the school?senvironment. Therefore, it is important for the education directors to have an awarenessregarding the subject matter of leadership behaviors.Thanks to this research, contact with 110 teachers working for primary schools of privatesector is established during the academic year of 2006-2007 that have been carrying outtheir education ? schooling activities in Istanbul Province, Besiktas District attached to theMinistry of Education. Leadership Behavior Description Questionnaire Scale (LBDQ) hasbeen used for collecting data. The statistical analyses of the collected data have beencompleted by using SPSS 11.50. Percentage, frequency, arithmetic average, standarddeviation, Friedman test and independent group t-test have been used for analyzing thedata.There are two sub-dimensions, namely establishing the structure and being tolerantincluded in the scale being used. When the teachers responding to the questionnaireevaluated the leadership behaviors of their directors, it is evaluated that they are moreeffective in the sub-dimension of establishing the structure. Whether there exists adifference in evaluation of teachers according to their demographic characteristicsregarding their directors or not is investigated. Significant dissimilarities according to theirsexes and experiences are discovered in the evaluations made by the teachers for theirdirectors.The research results are evaluated and several suggestions are presented in line with theseresults.Key Words: Leadership, leadership behaviors, management.
Collections