İlköğretim okulu öğretmenlerinin, okul müdürlerinin iletişim ve motivasyon becerileri ile ilgili algı ve beklentileri(İstanbul ili Avrupa Yakası örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmayla, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin iletişim vemotivasyon becerilerinin belirlenerek öğretmenlerin beklentileriyle karşılaştırılmasıamaçlanmıştır.Beş bölümden oluşan araştırmanın birici bölümünde, iletişim kavramı, unsurları,etkili iletişim ve iletişim engelleri üzerinde durulmuştur.İkinci bölümde, iletişim sürecinin etkin yaşandığı unsurlardan biri olan okulların, birörgüt olduğu gerçeğinden yola çıkılarak örgüt kavramı ve bununla ilgili teorilere kısacayer verilmiştir. Üçüncü bölümde, motivasyon ve güdüleme kavramları ve bukavramlarla ilgili kuramlar ele alınmıştır.Araştırmanın bulgular ve yorumlar bölümünde, 62 maddeden oluşan ?İletişim veMotivasyon Becerileri Ölçeği? uygulanmıştır. Uygulama, İstanbul ili Avrupa yakasındaEminönü, Fatih ve Bağcılar ilçelerinde görev yapan 220 öğretmen üzerindegerçekleştirilmiştir. Örneklem belirlemede küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır.Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS (Statistical Package for Social Sciences)paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın problem cümlesine ve altproblemlerine uygun olarak aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlüvaryans analizi gibi istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin iletişimve motivasyon becerilerini yeterince kullanmadıkları görülmüştür. Oysaki bu okullardagörev yapan öğretmenlerin, okul müdürlerinden gerek iletişim, gerekse motivasyonbecerileri bakımından beklentilerinin oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Yinearaştırma sonucunda; okul müdürlerinin iletişim ve motivasyon becerileri ile ilgiliolarak, öğretmenlerin algı ve beklentilerinin cinsiyete, mesleki kıdeme, eğitim düzeyineve öğrenim alanlarına göre bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. With this research,determining skills of communication and motivation of theheadmasters who are on duty at primary educating,comparing these skills with theexpects of teachers,is purposed.In the first part of the research consisting of five parts,communicationconcept,components,effective communication and communication handicaps take place.In the second part,considering the reality that schools,as components wherecommunication is effectively seen,are associations,the association concept and theoriesabout it have been given place.In the third part,motivation and guidance concepts andtheories about these concepts have been discussed.In the part of finds and comments,?Measure of Skills of Communication andMotivation? which consists of sixty-two entries,is carried out.This application has beenrealized on two hundred twenty teachers who are on duty in Istanbul,at European side,inEminönü,Fatih and Bağcılar squares.While determining the samples,the method ofexemplifying as masses has been utilized.The acquired data have been analyzed usingthe package programme SPSS (Statistical Package for Social Sciences).Appropriate tothe problems and the problem sentence of the research,statistical methods likearithmetic mean,standard deflection test,one-way variance analyzing have been utilized.The research results prove that the headmasters who are on duty at primary shools,donot use their communicational and motivational skills adequately,however it isdetermined that the expects of the teachers who are on duty at these shools,from theheadmasters both on communicational and on motivational skills,are rather high.Inaddition to that,at the research results,about communicational and motivational skills ofthe headmasters,it has been fixed that the perception and the expects of the teachers dono differ much according to gender,occupational seniority,education level,age andeducation field.Considering these results,in the conclusion part of the research,several suggestionsare made.According to this context,it is emphasized that it would be beneficial for theheadmasters to attend the process of communication and motivation.It is indicated thatit would be effective to develop communication with school boards that teachersperceiving the present human source structure,expecting things according to that,aswell.Otherwise,It has been discussed that many conflicts that we see in daily life areable to be seen at the administering-being administered process at schools.
Collections