Show simple item record

dc.contributor.advisorEkşi, Halil
dc.contributor.authorAriman, Fatma
dc.date.accessioned2020-12-29T07:26:01Z
dc.date.available2020-12-29T07:26:01Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344386
dc.description.abstractBu tez İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ile okul iklimi algılarıarasındaki ilişkiyi incelemek üzere hazırlanmıştır.Tez de KOİD Kapsamlı Okul İklimi Değerlendirme Ölçeği ve ZDEÖ Zorbalık DavranışıEğilim Ölçeği kullanılmıştır. İstanbul ili Kadıköy ilçesinde bulunan 10 okuldaki öğrencilerebu ölçekler uygulanmıştır.Araştırma da KOİD Ölçeğinin alt boyutları olan Öğretmen-öğrenci ilişkisi, İdare,Öğrencilerin davranışsal değerleri, Öğrenciler arası ilişkiler, Anne-baba, toplum ve okul arasıilişkiler, Güvenlik ve düzenlilik ile çeşitli demografik değişkenlerle (yaş, sınıf, anne-babamesleği vb. gibi) ilişki incelenmiştir. Yine ZDEÖ'yi oluşturan alt boyutlarla; fiziksel zorbalık,sözel zorbalık, eğlence amaçlı zorbalık ve duygu zorbalığı ile öğrencilerin aynı demografikdeğişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Daha sonra da çalışmaya katılan öğrencilerin zorbalıkeğilimi ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkiye bakılmıştır.Araştırma sonucunda öğrencilerin zorbalık davranışlarıyla okul iklimi arasında ilişki vardırdenilebilir.
dc.description.abstractThis thesis has been prepared to study the relationship between the extortion tendencies ofPrimary School 7th and 8th Grade students and their perception of the school climate.Comprehensive Assessment of School Environment ?CASE? and Extortion BullyingBehavior Tendency Scale ?BBTS? has been used in this thesis. These scales have beenapplied to the students of 10 schools in the Kadıköy District in Istanbul City.In this study, teacher-student relationship, Administration, behavioral assessment of thestudents, relationships between the students, parents-society and school relationships, and therelationship between safety and order being the bottom aspects of the CASE scale. Similarly,the relation between physical bullying, verbal bullying, entertaining bullying as well as theemotional bullying and the same demographic variables of the students has been studied.Later, the relationship between the bullying tendencies and school climate perceptions of theparticipating students has been studied.As a result of this research, one can argue that there is a relationship between the bullyingtendencies of the student and the school climate.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeResearching the relationship between the school climate and the bullying tendancy among the 7th and 8th grade students in primary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9011603
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid211335
dc.description.pages161
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess