Ortaöğretim kimya öğretmenlerinin iş tatmini
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kaliteli kimya ögretimi için bu sektörünün en önemli çalısanı olan kimya ögretmenlerininkisisel özelliklerini ve ihtiyaçlarının belirlenmesi gerekmektedir. Çünkü bu ihtiyaçlar onlarınis tutumlarını ve davranıslarını belirler. En önemli is tutumu olan is tatmini ögretmenlerinperformans ve motivasyonlarını etkilemektedir.Bu çalısmada ortaögretim kimya ögretmenlerinin is tatmin düzeyleri ortaya çıkarılmasıamaçlanmıstır. Arastırma iliskisel tarama modellerinden karsılastırma türü tarama modelindebir çalısmadır. 2005-2006 egitim-ögretim yılında istanbul ilinde çalısan 201 kimyaögretmenin kisisel özellikleri ve is tatmin düzeyleri belirlenmistir. Veri toplama aracı olarakKisisel Bilgi Formu ve Minnesota is Tatmin Ölçegi (MSQ) kullanılmıstır. Verilerinanalizinde SPSS 13.0 paket programı kullanılmıstır. Verilerin çözümlenmesinde demografikdegiskenler için betimsel analizler, is tatmin ölçegi genel ve alt boyut puanlarınındagılımlarının normalligini belirlemek amacıyla yapılan tek örneklem Kolmogorov-Smirnovtesti, demografik degiskenlerine göre is tatmin ölçegi genel ve alt boyut puanlarının farklılasıpfarklılasmadıgını belirlemek amacıyla bagımsız grup t testi, Kruskal Wallis-H Testi, tek yönlüvaryans analizi (ANOVA) teknigi ve Non-Parametrik Mann Whitney-U Testi kullanılmıs veanlamlılık 0.05 düzeyinde sınanmıstır. Cinsiyet, yas, medeni hal, çocuk sahibi olma durumu,çocuk sayısı, hizmet süresi, çalıstıgı okul sayısı, idari görev yapma durumu, mezuniyet lisansalanı, halen ögretmenlik dısı gelir getiren bir isle ugrasma durumunu, yapılan ek is türü, ekgelir durumu, oturdugu eve kira verme degiskenleri için is tatmini ve alt boyut puanlarıarasında anlamlı farklılık bulunmamıstır. Kimya dısında farklı derslere girme durumu,çalıstıgı okulun statüsü ve türü, otomobil sahibi olma, ailesinde baska ögretmen olma, hizmetiçi egitim alma, lisansüstü egim durumu ve baskalarına kimya ögretmenligi tavsiye etmedegiskenleri ile is tatmini genel, iç kaynaklı tatmin ve dıs kaynaklı tatmin puanları arasındaanlamlı farklılık bulunmustur.Arastırma sonuçları ısıgında öneriler getirilmistir. Arastırmanın bu alandaki çalısmalara katkısaglaması ve yeni çalısmalara ısık tutması beklenmektedir.Anahtar Kelimeler: Ortaögretim, Kimya Ögretmeni, is Tatmini, iç Kaynaklı Tatmin, DısKaynaklı Tatmin, MSQ. For a qualified chemistry teaching it is necessary to determine the personal properties andneeds of the chemistry teachers who are the most important element of this education sector.Because these needs determines their job attitudes and behaviours. Job satisfaction being themost important job attitudes affect the motivation and performance.In this study, it is aimed to point out the job satisfaction of chemistry teachers in secondaryeducations. In the research, a sort of comparison scanning model of the related scanningmodels was used. The personel properties and job satisfactions of two hundred and onechemistry teachers in Istanbul in 2005-2006 academic year, are identified. Form of theTeacher?s Personal Properties and Minnesota Work Satisfaction Questionnary Scale (MSQ)are used for collecting data. In the study SPSS 13.0 package programme was used forstatistical analysis of the data. During the evaluation, identifical analysis for demographicalvariables, to determine the normalcy of distribution for job satisfaction scale general and subfactorpoints (intrinsic satisfaction, extrinsic satisfaction) one sample Kolmogorov-Smirnovtest, to determine the difference in job satisfaction scale general and sub-factor points(intrinsic satisfaction, extrinsic satisfaction) for demographical variables independent group ttest,Kruskal Wallis-H test, one way Anova, non-parametrical Mann Whitney-U test are usedand 0.05 significance is tested. For the variables gender, age, marital status, having children,number of children, years in service, number of schools she/he worked in, working as amanager, university graduation branch, having an extra job which makes income, sort of extrajob, extra income, paying rent for the house no significant difference is found in jobsatisfaction scale general and sub-factor points. There is a significant difference in jobsatisfaction scale general and sub-factor points for the variables taking classes exceptchemistry, existence of another teacher in the family, status and the kind of school, having acar, having in service training, having a master degree, and advicing to became chemistryteacher to others.Some suggestions are brought out in the light of the search results. We expect this research tocontribute the new researches and to be a reference for other studies on this subject.Keywords: Secondary Education, Chemistry Teacher, Job satisfaction, Intrinsic Satisfaction,Extrinsic Satisfaction, MSQ.
Collections