Eğitim örgütlerinde öğretmenlerin kişisel kariyer planlaması ve tükenmişlik düzeyleri ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmanın amacı resmi ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenlerin kisiselkariyer planı yapma durumu ile tükenmislik düzeyleri arasındaki iliskiyi arastırmaktadır.Bu arastırmada ögretmenlerin cinsiyet, yas, medeni durum, sahip oldukları çocuk sayısı,kıdem, mezun olunan okul, ilçe, okuldaki ögrenci sayısı, meslegi tercih sebebidegiskenlerine göre kisisel kariyer planlama ve tükenmislik düzeyleri iliskisi incelenmistir.Birinci bölümde kisisel bilgi formu, ikinci bölümde Kariyer Planlama anketi, üçüncübölümde Maslach Tükenmislik Envanteri kullanılmıstır. Arastırma sonunda elde edilenverilerin degerlendirilmesinde frekans dagılımı, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis,korelasyon testi analiz yöntemleri kullanılmıstır. Arastırma kapsamına giren bireylerstanbul ili Kartal ve Maltepe ilçesindeki 2005?2006 egitim- ögretim yılında resmiilkögretim okullarında görev yapan sınıf ve brans ögretmenleridir.Ögretmenlerin cinsiyetlerinin, medeni durumlarının, yaslarının, sahip oldukları çocuksayılarının, egitim durumlarının kariyer planlama ve tükenmislik ölçeklerinin boyutları ileanlamlı bir farklılık olusturmadıgı saptanmıstır. Mesleki gelisim boyutunda 11?15 yılkıdeme sahip ve okul mevcudu 1001?1500 ögrenciye sahip ögretmenler daha olumlu görüsbildirmislerdir. Duyarsızlasma sınıf ögretmenlerinde daha yüksek bulunmustur. Okulmevcudu 1001?1500 ögrenciye sahip ögretmenler duygusal tükenmeyi ve duyarsızlasmayıdaha fazla yasadıkları belirlenmistir. Ögretmenlik meslegini tesadüfen seçen kisiler,kariyer planın yapma konusunda daha olumlu görüs bildirmislerdir. Ögretmenlik meslegiideali olan ögretmenlerde duygusal tükenme ve duyarsızlasmanın daha fazla görüldügübulunmustur. Kariyer planlama ve duyarsızlasma boyutunda anlamlı iliski bulunmazken,kisisel basarı boyutunda orta düzeyde pozitif, duygusal tükenme boyutunda ise düsükdüzeyde negatif iliski bulunmustur. Mesleki gelisim ve kisisel basarı, duyarsızlasmaboyutunda anlamlı iliski bulunmazken, duygusal tükenme boyutu ile düsük düzeydenegatif iliski bulunmustur. Kisisel özellikler ve duyarsızlasma, duygusal tükenmeboyutlarında anlamlı iliski bulunmazken, kisisel basarı ile düsük düzeyde pozitif iliskibulunmustur.Anahtar kelimeler: Kariyer, kariyer planlama, tükenmislik. The aim of this study is to investigate the relationsips between the state primary schoolteachers? personal career plans and burnout levels.In this research, personal career planning and burnout levels? relationship is studiedaccording to the variables of the teachers? gender, age, maritual status, number of childrenthey have, seniority, the schools they graduated, county, the number of the students in theirschools, reasons why they chose that job.In the first chapter, personal information form; in the second chapter Career Planningsurvey and in the third chapter, Maslach Burnout Inventory is used. At the end of theresearch, for evaluation of the data frequency delivery, Mann Whitney-u, Kruskal Wallisand correlation test analysis methods are used. The sampling group selected among thestate primary schools in Maltepe and in Kartal Districts of Istanbul City, consists ofclassroom and branch teachers working at these schools between the academical year 2005- 2006.It is stated that there are no meaningful differences between the teachers? gender, maritualstatus, age, number of children they have, educational status and career planning andfatigue scale dimensions. In size of professional development, the teachers who haveseniority for 11 -15 years and have 1001 ? 1500 students in their schools informed morepositive opinions. Insensitiveness was found high er among the classroom teachers. It isstated that the teachers who have school population between 1001 ? 1500 have lived muchmore emotional burnout and insensitiveness. The people who chose schoolmasteringaccidentally informed more positive opinions about career planning. It is seen that thepeople who were idealists for choosing schoolmastering have lived much more emotionalburnout and insensitiveness. There is no meaningful connection between career planningand insensitiveness. However personal success is found positively in a medium level, andemotional success is found negatively in a low level. While there is no meaningfulconnection between professional development and personal success in the size ofinsensitiveness, there is a negative connection with emotional burnout in a low level.While there is no meaningful connection between personal characteristics andinsensitiveness in the size of the burnout, there is a positive connection with the personalsucess in a low level.Key words: Career, career planning, burnout.
Collections