Mesleki teknik ortaöğretim kurumlarının tercih nedenleri ve yüksek öğrenime hazırlama açısından eğitici ve öğrenci görüşleri( İstanbul ili Kartal ilçesi örneği )
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde mesleki eğitim, hem nitelik, hem de nicelik açısından düsüktür. Kalkınmısülkelerde eğitim yasındaki nüfusun ortalama %65'i onları bir mesleğe hazırlayan teknik vemeslek liselerinde, %35'i ise üniversiteye hazırlama amacı tasıyan genel liselerdeokumaktadır. Ülkemizde ise bu oranlar tersinedir.Türkiye'de verilen mesleki eğitimin nitelik olarak düsüklüğü, mesleki eğitimden geçmisolanların istihdamı asamasında net bir sekilde ortaya çıkmaktadır. ?syerleri mesleki yeterlilikbakımından zayıf olmaları nedeniyle istihdamda meslek liseleri ve meslek yüksekokullarındanmezun olanları tercih etmemekte veya onları yeni bastan mesleki eğitime tabi tutmaktadırlar.Meslek liseleri ve yüksekokulların tercihinde bilinçli olunmadığı ve bu durumun meslekeğitiminde basarısızlığa yol açtığı iddiaları yaygındır. Aynı sekilde eğitim kadrosu, laboratuar,atölye, araç-gereç yetersizliğinin ve üniversiteye giriste uygulanan sistemin mesleki eğitimiolumsuz yönde etkilediği iddiaları mevcuttur. Son yıllarda üniversiteye giriste uygulanansistemin adaletsizliğe ve esitsizliğe neden olarak meslek liselerine olan rağbeti azalttığıyönünde elestiriler vardır.Sonuçta Türkiye'de eğitim sisteminin bir yanıyla üniversiteye girise dönük çalısan ve neticeolarak da diplomalı issizler üreten, diğer yanıyla da mesleki bilgi ve beceri bakımındanyetersiz ve istihdamı mümkün olmayan bir nesil yetistirdiği yönünde yaygın bir kanat vardır.Bu arastırmanın, meslek okullarında yasanan problemleri objektif ve sivil bir bakıs açısıylaortaya koyarak, problemlerin çözümü doğrultusunda yapılan/yapılacak olan tartısma veçalısmalara katkı sağlaması beklenmektedir.Arastırmada KTÖGM ve ETÖGM bağlı mesleki teknik ortaöğretim kurumlarında görevyapan yönetici, öğretmen ve eğitime devam eden öğrencilerin görüslerine yer verilmistir.Arastırma, ?stanbul ?li Kartal ?lçesinde faaliyet gösteren, KTÖGM ve ETÖGM bağlı meslekiteknik ortaöğretim okulları ile sınırlı tutulmustur.Arastırma sonunda elde edilen bulgulardan, kaynak gruplarının problem ile ilgili birbirineparalel görüslere sahip oldukları anlasılmıstır.Elde edilen bulgulardan yararlanılarak, mesleki teknik eğitiminin, ülkenin gereksinimduyduğu beyin ve isgücünün yetistirilmesinde sağlayacağı yararlar vurgulanarak önerilergetirilmistir. In Turkey, vocational education has low standards in terms of both quality and quantity. Indeveloped countries, %65 of students is in vocational and technical high schools that preparethem to their vocations and the rest % 35 are in general high schools with the aim of gettingprepared to university. But in our country, these percentages are vice versa.Low quality of Turkey?s vocational education is clearly seen during the process of vocationaleducated person?s being employed. Companies do not prefer vocational high school orvocational community school graduates because of their lack of vocational information orthey educate them vocationally from the beginning.The claim, ?Vocational high schools or community schools aren?t preferred consciously andthis causes the failure of vocational education.? is widespread. Likewise, it?s claimed that lackof educator staff, laboratory, workshops, tools and the system applied to pass the universityentrance exam also affect vocational education negatively. It?s criticized that the universityentrance exam system causes inequality and injustice by decreasing the demand for vocationalschools.Consequently, there is a common belief that education system on its one side works to makepeople enter universities and so producing unemployed people who are graduate, and on theother side the system produces people who are lacking vocational information and skills andimpossible to employ.This research is supposed to put forth the problems of vocational schools objectively and froma civil perspective into consideration, and make some contribution to discussions and actionsto solve the problems.In the research, opinions of managers, teachers and students of Technical EducationDirectorate General for Female (KTOGM) and Technical Education Directorate General forMale (ETOGM) take place.The research is bounded in vocational and technical secondary/high schools related toKTOGM and ETOGM which are in the city of Istanbul, Kartal district.By the inventions of research, it?s understood that source groups have paralleled opinions.Benefiting from the inventions, some suggestions are made by emphasizing utilities ofvocational and technical educations in breeding the needed brain power and labor power forthe country.
Collections