Eğitim çalışanlarının eğitim sendikalarına bakışı, beklentileri ve sendikaların eğitim çalışanlarına yönelik faaliyetleri ve beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Türkiye' de mevcut eğitim iş kolu sendikaları, bu sendikaların eğitimin temelsorunlarına ilişkin görüşleri, yapılan faaliyet ve etkinliklerin değerlendirilmesi veöğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Çalışma evrenini, üç eğitim işkolu sendikası (Eğitim- Bir-Sen, Eğitim-Sen, Türk Eğitim-Sen)ve İstanbul ili Kartal ve Ümraniye ilçesi içinde bulunan ilköğretim okulu öğretmenlerioluşturmaktadır. Öğretmenlerin eğitim sendikalarına yönelik düşüncelerini belirlemek için,Basit Tesadüfi Örnekleme Yöntemi tekniği kullanılarak; İstanbul ili Kartal ve Ümraniyeilçelerinde görev yapan toplam 120 öğretmen basit tesadüfi küme yöntemine göre seçilmiştir.Araştırma verilen, varolan durumu belirleyen eğitim işkolu sendikalarının tüzüklerinden,yayınlarından, bültenlerinden, basın açıklamalarından, bildirilerinden ve internet sitelerindenyararlanılarak, öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla da, Kurt(1994) tarafından geliştirilen, ancak araştırmacı tarafından konuya uyarlanan anketaracılığıyla toplanmıştır. Anket iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölüm, kişisel bilgileri,ikinci bölüm ise, öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşlerini saptayıcı sorular içermiştir.Öğretmenlerin, anketteki maddelere verdikleri cevapların yüzde ve frekansı alınmıştır.Öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşlerinde cinsiyete, medeni duruma ve mesleki kıdemegöre, anlamlı bir fark olup olmadığını ortaya koymak için ?Kay Kare ( x2 ) Testi? yapılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlar kısaca şöyledir:1.Şuan eğitim iş kolunda beş eğitim sendikasının faaliyet de olduğu; bunların Türk Eğitim-Sen, Eğitim-Sen, Eğitim Bir-Sen, Eğitim-İş ve Anadolu Eğitim-Sen olduğu görüldü.2. 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu, memurlara sendika kurma hakkı vetoplu görüşme hakkı tanırken, bu yasada grev hakkından ise söz edilmemiştir. Mevcut Eğitimişkolu Sendikaları grevli, toplu sözleşme hakkı tanıyan bir yasa istemektedir.3. Eğitim işkolu sendikaları, öğretmenlik mesleğinin kazançlı ve ayrıcalıklı bir meslek halinegetirilmesini ve öğretmen yetiştirme işine gereken önemin verilmesini istemektedir.4. Erkek öğretmenler, kadınlara göre sendikalara daha fazla oranda üye olmaktadır.5. Öğretmenler, öğretmen sendikalarına grev ve toplu sözleşme hakkının tanınmasınıistemektedir.6. Sendikaların daha çok siyasal nitelikli faaliyetlerde bulunması görüşü, öğretmenlertarafından sendikalara üye olunmama nedenleri arasında, ilk sırada yer almaktadır.7. Sendikaların düzenlemiş oldukları etkinliklere eğitimcilerin % 65'inin hiç katılmadığı, %32,5'nin ara sıra katıldığı, % 2,5 inin ise sık katıldığı görüldü.8. Öğretmenler eğitim işkolunda kurulmuş sendikalardan, yalnızca öğretmenlerin üyeolabildiği üç sendikayı tanımakta, diğerlerini ise tanımamaktadır. This paper aims at revealing the existing education unions in Turkey, the viewpoints of theseunions regarding the main problems of education, the evaluation of thair activiites andefficiencies and the points of view of the teachers concerninig these onions.The research field is made up by three education unions( Eğitim-Bir Sen, Eğitim Sen, TürkEğitim Sen) and some primary education school teachers from the districts of Kartal andÜmraniye in İstanbul. In the research field it was not intended to sample a specific union thisall these three unions form a sample. To reveal the teachers opinions on the education unionsgradualsampling tecnique- was used 120 teachers were chosen from Kartal and Ümraniye,İstanbul.Research data was gathered together from the regulations, broadcasts, bulletins, presstatements, handouts and web pagesof existing education unions. Also, in order to discoverthe teachers viewpoints, a survey which was developed by Kurt(1994) and adoptad on thesubject by the resarcher was applied. İn this survey the first section consists of the questionsabout the personel information while the second part is composed of the questions regardingteachers thoughts on the educational unions.The percentages and frequencies of the teachers answers in the survey items were taken. Inorder to find out if there is a meaningful coincidence among teachers answres according totheir sex, marital status and occupational seniority ?kay kare? test was applied.The main results of the research are:1. Nowadays, there are five active unions in the branch of educations, which areTürk Eğitim Sen, Eğitim Sen.2. The law about the public offecers unions with the number 4688 gives the right offounding union the civil servants it doesn?t contain the right to strike. Existingeducation unions want a low that contains the rigt to strike and collectiveagreement.3. Education unions want the profession and they also want people to give moreimportance on the teacher training.24. More male teachers become members to the unions than the females.5. Teachers want education unions to have the right to strike and collectiveagreement.6. The first reason for teachers not being a member to the unions is that they mostlyrealize political activities.7. The %65 of the teachers never join to the activities carried by the educationunions while %32.5 of them sometimes and %5 of them often join to these kind ofactivities.8. Teachers only know the three unions whose members only consists of the teachersand don?t know the others.
Collections