Meslek liselerinde uygulanan beceri eğitiminin öğrenciler üzerindeki istenmeyen davranışlara etkilkeri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mesleki - teknik egitim is hayatının, sanayiinin gereksinim ve beklentileri ileuyumlu, becerili, bilgili, teknik is gücünü yetistirme islevini üstlenmistir. Bubaglamda, mesleki ? teknik okullar ülke kalkınmasında ve istihdamın arttırılmasındadaima etkili rol oynamaktadır.Bu arastırmada meslek liselerinde görev yapan meslek dersleriögretmenlerine anket doldurtularak beceri egitiminin istenmeyen davranıslaraetkileri saptanmaya çalısılmıstır. Arastırma; giris ve problem durumu, meslekleri veteknik egitim istenilmeyen davranıslar, yöntem, bulgular, yorumlar, sonuç, tartısmave öneriler olmak üzere yedi bölümden olusmaktadır.Bu arastırma %stanbul Anadolu yakasında bulunan Endüstri meslek lisesindegörev yapan meslek dersleri ögretmenleri ile sınırlandırılmıslardır.Yapılan arastırma için anket çalısmalarına baslamadan önce literatür taramasıyapılarak ögrenciler beceri egitiminde yasadıkları sorunlar belirtilmistir. Ayrıcamesleki teknik egitimin mevcut durumu, okul isletme isbirligi, isletmelerde yapılanbeceri egitimi uygulamaları ve istenmeyen davranıslar gibi kanunlar arastırılmıstır.Literatür taramasından sonra ögretmenlere beceri egitimiyle ilgili problemlersorulmustur. Bu anketler çesitli liselerdeki 300 meslek dersi ögretmeninden olusandenek gruplarına anket uygulanmıstır.Anketlere ait istatistik hesapları SPSS13.0 programıyla yapılarak, istenmeyendavranısların nedenleri ve etki düzeylerine ait sonuçlar çıkarılmıstır. Meslek lisesiögrencilerinin sergiledikleri istenilmeyen davranıslar ögretmen ve idarecilerinmotivasyonunu bozmakta ve verimliligini düsürmektedir. Bu davranısların tespiti vedevamında da giderilmesi egitimin kalitesini arttıracaktır.Yapılan arastırma sonucunda beceri egitimi basladıktan sonra okulda, sırasıile ?Kılık kıyafet dagınıklıgı? (X=3,63), ?Okuldan kaçma? (X=3,25), ?Okulda baskıkurmaya yönelik hareketler? (X=3,22) davranısları oldugu görülmüstür.Beceri egitimine basladıktan sonra denekler sınıfta, sırası ile ?Hazırlıksızgelme? (X=4,12), ?Kitap defter getirmeme? (X=4,03), ?Sınıfta oturma kurallarınauymama ? (X=4,01) davranısları oldugu görülmüstür.%stenmeyen davranısların olusmasında isletmedeki arkadas grupları en üstderecede etki ettigini (X=3,66), ikinci sırada isletmedeki atölye ortamının (X=3,64),üçüncü sırada ise isletmedeki usta ögreticinin davranısları (X=3,61), ögrencilerinistenmeyen davranısların olusmasında etkili oldugu görülmüstür.Anahtar Kelimeler: Beceri Egitimi, %stenmeyen Ögrenci Davranısları.Ocak, 2008 Osman MAMAL The vocational and technical education undertakes to coach skilful,intellectual and technical labour force which is compatible with the needs and theexpectations of the business life and industry.In this research, the trade masters were asked to fill in a survey in order todetermine the effect of the technical education on the undesired behaviours. Thesearch is composed of seven parts as introduction and stating the problem, theundesired behaviours in both vocational and technical education,, methods,diagnosis, comments, result, discussion, and suggestions.This research is restricted with trade masters working in the Anatolian side ofIstanbul.Before starting the survey, the literature search was done to indicate theproblems student faced during the technical training. Also, the present situation ofthe vocational and technical education, school-company co-operation, technicaleducation implementations in these companies and undesired behaviour weresearched.After literature search, the trade masters were asked some problems related totechnical education. These surveys were applied to subject groups out of 300 trademasters in various vocational and high schools.The surveys? statistics calculations were made with SPSS 13.0 programmeand the results of the reasons for undesired behaviour and their levels of effect werediscovered. It has been clarified that the vocational high school students? undesiredbehaviour demotivates both the trade masters and administrators therefore reducesthe efficiency. The determination the refection of this behaviour will increase thequality of education.The survey showed that after the technical training starts, the problems such as`improper outwardAppearance? (X=3,63), wagging (X=3,25) and behaviours aimed to put pressure onthe school (X=3,22) arise.Also the survey indicated that, after the technical training starts, the subjects showedbehaviours such as being unprepared for the class (X=4,12), not bringing anymaterials to the class (X=4,03) and not obeying the class rules ( X=4,01)The Key Words: Technical Education, Undesired Student Behaviour
Collections