İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul ortamını iyileştirmelerinde ödülün etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlar doğdukları günden itibaren bir eğitim sürecine girmekte, eğitim hayatın bir parçası haline gelmektedir. İnsanlarda önce yaşamsal eylemleri yerine getirme, biyolojik ve fiziksel ihtiyaçlarını karşılamayı öğrenme ile ailede başlayan eğitim süreci, bir aileye, bir topluma ait olma, arkadaşlık gibi ilişki kurma ihtiyaçlarını karşılamak, içinde bulunulan toplumun değerlerini, normlarını öğrenerek toplumun bir üyesi olma şeklinde sosyalleşme okul çağında devam etmektedir. Çalışma yaşamında meslek bilgi ve becerisini artırma, yeni teknolojiler ile uyum içinde çalışmak amacıyla yeni nitelikler kazanma şeklinde somutlaşarak sürüp gitmektedir. Formel eğitim süreci okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim aşamalarından oluşmaktadır. Her aşamanın işlevleri ayrı olmakla beraber, bir sonraki aşamaya hazırlık işlevi de görmektedir. Dolayısı ile her eğitim kurumu öğrenciyi ne kadar iyi eğitirse bir sonraki eğitim kurumunun etkinliği o derece artmaktadır. İlköğretim temel eğitim kurumu olduğundan üzerine düşen işlevi iyi yapması daha da önem arz etmektedir. Bu nedenle eğitim kurumlarının omurgasını oluşturan öğretmenlerin, okulun amaçları doğrultusunda, okul ortamını iyileştirmelerine yardımcı olacak şekilde ödüllerle güdülenmeleri önemlidir.Bu araştırmada ilköğretim okullarındaki öğretmenlerin okul ortamını iyileştirmelerinde ödülün etkisi incelenmiştir. Araştırmada tarama yöntemi uygulanmıştır.Beş bölümden oluşan araştırmanın birinci bölümünde; problem durumu, alt problemler, sayıtlılar, sınırlamalar ve tanımlar yer almıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde; okul tanıtılmaya çalışılmış, okulun temel unsurları açıklanmış, öğretmenlik mesleği tanıtılmaya çalışılmış, başarılı olmanın yolları açıklanmış, örgütsel psikoloji incelenmiş, eğitim yöneticilerine yönelik görevler aktarılmış, ilköğretim okullarındaki ödül sistemi incelenmiş ve son olarak öğretmen ödül ve ceza düzeni ile ilgili literatüre yer verilmiştir. Yöntem kısmını oluşturan üçüncü bölümde; araştırma modeli, evren, örneklem, verilerin toplanması, işlenmesi, çözümü ve yorumlanmasına ilişkin bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde, araştırma sonucunda elde edilen bulgular, bağımsız değişkenlere göre istatiksel yöntemler kullanılarak tablolar halinde verilmiş ve gerekli yorumlamalar yapılmıştır. Araştırmanın beşinci bölümünde ise; sonuçlar ve elde edilen veriler doğrultusunda geliştirilen öneriler yer almıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şöyledir;İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin, ödül almak, okul ortamında saygınlığımı artırır, ifadesine ilişkin cinsiyet farklılıklarına göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.Ödül alınmaya değer bir çalışma yapıldığında, ödül verilirse o zaman verilen ödül daha anlamlı olur ifadesine ilişkin medeni durum değişkenine göre anlamlı bir farklılık olduğuna rastlanmıştır.Ödül almak, düşünce ve fikirlerimin ne kadar önemli olduğunu hissettirir, ifadesine ilişkin çalışılan kurum değişkenine göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir.Ödül yeni çalışmalar için güdüleyici olmaktadır, ifadesine ilişkin cinsiyet farklılıklarına göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir.Ödüller konusunda öğretmenlerin bilgilendirilmesi rekabeti arttıracaktır, ifadesine ilişkin cinsiyet farklılıklarına göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. From the day a person was born education is continiously in processional it is a piece of life. At first this process begins to fulfill vital actions and to learn storing the biological and physical needs at family and the carries on feeling to belonging a society, need for carring a friendship, the values for the society that a person belong to, learning to be a member of a society and it carries to a school age. And it goes on by achieving new occupational skills and goes on trying to be in tune with technological development.The formal education process consists of preschool education, primary education, secondary education and university phases. Each phase has different aims and is a preparing process for next level. Therefore the efficiency of any education instution at a stage depends on the preceding educational instution success in training process. Since primary school is the main source of education process, it is also the most important period. Therefore teachers who are backbone of education association, in accordance with the aim of school, in order to betterment the benefits of school environment, teachers should be reworded.In that survey, the effects of rewords on primary school teachers has been looked over measured by using the scanning method.The first section of the survey, which consist of five parts totally includes ?the situation of the problem?, ?the aim of the survey?, ?the importance of the survey?, ?assumptions?, ?limits? and ?the definitions?.The second part ?the introducing the school, the main sources of school has been explained.? ?The definition of being school teaching has done, the ways of how to become successful has also explained.? ?Organizational psychology has viewed, the administrative function has been explained.? ?Penalty and award system in primary schools has looked over and at last teachers award and penalty has investigated.?The third part,? which constitude the method part includes the method of the survey?, ? universe?, ?samples validity? and ? reliability?.In the fourth part results appears with the statistical methods as statements. Statistical methods has given as a table and necessary explanations has done. İn accordance with the survey results.İn the fifth part consist of the results and suggestions regarding those results.Survey reveal some of the following results:Primary school teachers being reworded encourage and raise their respectability at school. There is an important deviation for the interest and skills between genders.As a result of a work which is worth to being awarded, it is much more meaningful if it has been rewarded at the end.Being rewarded makes people feel test how important their point of views and ideas are.Being rewarded is also encouraged for new studies for the interest and skills between genders.Notification of reward raises the rivalry for the interest and skills between genders.
Collections