Milli Eğitim Bakanlığı 2005 öğretmenlik kariyer basamakları yükselme sınavında öğretmenlerin başarı durumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; resmi ilk ve ortaöğretim okullarında görevli 2005 Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı'na katılan öğretmenlerin başarı durumları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında ilişkinin olup olmadığını belirlemek üzere yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde bulunan 93 resmi ilk ve ortaöğretim okulunda görev yapan M.E.B. 2005 Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı'na katılan 350 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada öğretmenlere, Kişisel Bilgi Formu ve Örgütsel Bağlılık ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bilgilerin çözümlenmesi SPSS 15 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Bulgular çizelgeler halinde sunulmuştur.Araştırma sonucunda; 2005 Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı'na katılan öğretmenlerin toplam örgütsel bağlılıkları ile başarı durumları arasında bir ilişki olmadığı ve örgütsel bağlılık alt boyutları için duygusal bağlılık ve normatif bağlılık düzeylerinden bağımsız olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca; devamlılık bağlılığı yüksek öğretmenlerin kariyer basamakları yükselme sınavında diğer öğretmenlere göre daha başarısız oldukları sonucu ortaya konulmuştur.Araştırmaya katılan öğretmenlerin, KBYS başarı durumları ile kişisel özellikleri karşılaştırıldığında cinsiyet, meslek değiştirme isteği durumu, aylık gelir yeterlik algısı durumu, hizmetiçi eğitime katılma durumu değişkenleri arasında anlamlı farklar olduğu ortaya çıkarken, medeni durum, yaş, eğitim kurumu türü, branş, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, ek iş yapma durumu, eşlerinin çalışma durumu, mesleklerini seçme durumu değişkenleri arasında farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri toplam ve alt boyutları (duygusal bağlılık, devamlılık bağlılığı ve normatif bağlılık) ile kişisel özellikleri karşılaştırıldığında cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim kurumu türü, branş, mesleki kıdem, meslek değiştirme isteği durumu, aylık gelir yeterlik algısı durumu, mesleği seçme durumu ve hizmetiçi eğitime katılma durumu değişkenleri arasında anlamlı farklar belirlenirken, eğitim düzeyi durumu, ek iş yapma durumu ve eşin çalışma durumu değişkenleri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunamamıştır. This research had been made to determine whether there is a relationship between the success of the teachers, studying in primary and high public schools, and who had taken the exam of Teaching Career Steps Promotion 2005 and level of their organizational attachment. Relational scanning model has been used in the research. 350 teachers who had taken the exam of MNE Teaching Career Steps Promotion 2005, and are studying in 93 public primary and high school in Istanbul, formed the sample of the research. Personal information form and the scale of organizational attachment were applied to teachers. The analysis of the information obtained in the research was made in computer environment by using SPSS 15 pocket programme. Findings were presented in table forms.In the result of the research it was founded out that there is no relation between the success of the teachers, studying in public primary and high schools, who had taken the exam of Teaching Career Steps Promotion 2005 and level of their organizational attachment and that it is independent from emotional and normative attachment for sub-dimensions of organizational attachment. In addition, it was put forth that teachers, whose continuity attachment are high, have been less successful than other teachers in the exam of teaching career steps promotion.When personal characteristics and TCSP exam results of the teachers were compared, it was founded out that there are no differences among the variables of civil status, age, type of the education institution, branch, level of education, professional seniority, the status of working on another job, whether their spouse work or not and status of job choice while there are significant differences among the variables of sex, desire to change job, perception about the sufficiency of wage and attaining in-service training.When organizational attachment level of participating teachers´ main and sub-dimensions (in terms of emotional, continuity and normative attachment) were compared with their personal characteristics, it was resulted that there exists statistically significant difference among the variables of sex, civil status, age, type of education institution, branch, professional seniority, desire to change job, perception about the sufficiency of wage, status of job choice and attaining in-service training while no significant differences are determined among level of education, having a second job and whether their spouse work or not.
Collections