İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının yordanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın örneklemini İzmir ili Bornova ilçesindeki sosyo-ekonomik düzeyleri farklı olan okullarda okuyan 227'ü kız, 236'i erkek olmak üzere toplam 463 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği, Akran Baskısı Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, Sosyal Bilimler İstatistik Paket Programı (SPSS, Statistical Package for the Social Sciences) 15.0 ile çözümlenmiştir. Akran baskısının, öğrenilmiş çaresizlik düzeyinin ve özsaygı düzeyinin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin boyun eğici davranış düzeylerini yordama gücünü ortaya koymak için aşamalı çoklu regresyon analizi yapılmıştır.Araştırmanın bulguları incelendiğinde, sadece özsaygı değişkeninin boyun eğici davranışın anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Analize giren bu değişkenin, boyun eğici davranış puanlarındaki toplam varyansın % 2,5'ini açıkladığı saptanmıştır. Ayrıca, araştırmanın diğer değişkenleri olan akran baskısı ve öğrenilmiş çaresizlik değişkeninin, boyun eğici davranışın anlamlı birer yordayıcısı olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır. Bu bulgular, literatür ışığında tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: boyun eğici davranış, akran baskısı, öğrenilmiş çaresizlik, özsaygı. The objective of this study is to predict submissive behavioral patterns in students who are in the second level of their primary school education. The Peer Pressure Scale, The Rosenberg Self ? esteem Scale and The Learned Helplessness Scale were implemented to collect data.In total, 463 school children, who are in the second level of their primary school education, were selected as subjects. Out of the 463 students, 227 were girls and 236 were boys. All the schools come from various socio?economic status and are from within the city of Izmir in the Bornova district. The Statistical Package for Social Sciences version 15.0 was used to analyze the data for this study. Multiple Regression Analysis was used to research the correlation between submissive behavior in school children and peer pressure, learned helplessness and self ? esteem.According to the results, only self ? esteem of a children are positively correlated with the ability to predict submissive patterns in behavior. When analyzed, this variable comprised 2.5 % of the total variance in submissive behavior. However, peer pressure and learned helplessness were not an effective determiner for predicting submissive behavior. These findings were discussed in light of the literature.Key words: submissive behavior, peer pressure, learned helplessness, self - esteem
Collections