İlköğretim okullarında öğretmen-yönetici ilişkilerinde yıldırma ve etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz yönetim anlayışı daha çok katılımcılığı, şeffaflığı, takım çalışmasını iki uçlu iletişimi ve birlikte yönetimi içermektedir. Teknoloji ne kadar ilerlerse ilerlesin insan faktörü asla göz ardı edilemez. İnsan varsa, duygularda vardır, hüzün, neşe, keder? Çalışma hayatında mutlu olan insanlar iyi motive olan, çatışmalardan ve baskılardan uzak kalabilenlerdir. Hayatta pek çok olumsuz durumla karşılaşırız, bunlardan en can sıkıcı olanı sanırım çevremizde birlikte bulunduğumuz insanların bize karşı olumsuz tutumları olsa gerek. Davranışlarına bir türlü anlam veremeyiz her geçen gün bir öncekinden daha kötü olmaya başlar ve öyle bir an gelir ki artık o kişilerin bulundukları ortamlardan uzaklaşmaya çalışırız. Kendimizi sonu olmayan bir kaçısın içinde buluruz. Çalışma ortamında iş arkadaşlarımızın bize karşı uyguladıkları bu tür davranışlara yıldırma diyoruz.Yıldırma süreci, bireylerin işten ayrılmalarına kadar devam edebilen bir süreç olup psikolojik bozukluklara da temel oluşturmaktadır. Kurumları kökten sarsacak ciddi iş kayıplarına neden olan, katılımcılığı, şeffaflığı, takım çalışmasını ve iletişimi alt üst eden bu tutumlarla mücadele yolları aranmalı ortaya ciddi çalışmalar konulmalıdır.Bu çalışma ilköğretim okullarında öğretmen ? yönetici ilişkilerinde yıldırma davranışları ve etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bu araştırmanın evrenini, 2006 ? 2007 Eğitim ? Öğretim yılında, İstanbul İli Pendik ,Tuzla, Kartal, Sultanbeyli İçlerinde Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemini ise; belirtilen evrenden rast gele seçilen Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında çalışan 291 ( % 48,5 ) erkek öğretmen ile, 309 (% 51,5 ) Bayan öğetmen olmak üzere toplam 600 resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışanöğretmen oluşturmaktadır.Deneklere uygulanan anketlerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular için tablolar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır.Anahtar Kelimeler : Yıldırma, Çatışma, Motivasyon, İlköğretim The understanding of management contains more participation, transparency, cooperation, communication and managing together. Whatever the technology improves, the factor of human can not be denied. As we know if there is a person in a place, there should be emotions, sadness, joy, sorrow etc. People who enjoy with their work are motivating well and stay away from conflicts and pressure. In our life we meet lots of negative situations, but the most annoying one should be the unfair behaviours of the people which we work together. It is very hard to give a sense for their behaviours and these unfair behaviours get worse and worse day by day and finally we fed up and try to get rid of that environment which those people live and work. At the end we feel we can?t find a way out. We name these unfair behaviours of our colleagues which we are being exposed as ?mobbing?.The process of mobbing is a main process which goes up to stop working and causes physiological problems for the people. It should be discovered some solutions and put down a serious searches for these unfair behaviours which cause losing time in job and put a set for participation, transparency, cooperation and communication.This task is done to find out the reasons of the mobbing among teachers and managers and its effects in primary schools.This paper is based on the teachers working at both private and state primary schools in Pendik, Tuzla, Kartal and Sultanbeyli in Istanbul Greater City through 2007-2008 academic years.The samples of the research paper is based on total 600, 291 (48,5%) male and 309 (51,5%) female teachers working in private and state schools chosen by randomly in the districts which mentioned above.The SPSS programme is used to evaluate the survey results applied to the subjects. The findings are put into table and interpreted. Finally, the results are given and some suggestions are made.Key words: Mobbing, Conflict, Motivation, Primary Education
Collections