Show simple item record

dc.contributor.advisorÇetin, Canan
dc.contributor.authorTürk, Ömer
dc.date.accessioned2020-12-29T07:25:11Z
dc.date.available2020-12-29T07:25:11Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344217
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ilköğretim sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik ve mesleki doyum düzeylerinin cinsiyete, kıdeme, yaşa, okutulan sınıfa, mezun olunan okula, bulunduğu okuldaki çalışma süresine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.Araştırma İstanbul il sınırları içerisinde yer alan 11 ilköğretim okulunda görev yapan 207 sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Öğretmen Görüşleri Ölçeği (ÖGÖ) ve İş Doyum Anketi (NDI) Gereksinim Karşılanma Yetersizliği Dereceleri Anketi ile toplanmıştır.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin öz yeterlik düzeylerinin okulda çalışılan yıla göre farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Cinsiyet, yaş, medeni durum, okutulan sınıf, kıdem ve mezun olunan okula göre bir farklılık göstermediği görülmüştür..Mesleki doyum düzeylerinin incelenmesi sonucunda ise sınıf öğretmenlerinin cinsiyete, kıdeme, yaşa, okulda çalışılan yıla, mezun olunan okula ve okutulan sınıfa göre farklılıklar gösterdiği görülmüştür. İlköğretim sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum düzeylerinin, medeni duruma göre önemli bir farklılık göstermediği görülmüştür.
dc.description.abstractThe target of this research is to find out whether the levels of self competence and job satisfaction of prime school teachers change according to gender, seniority, age, school of graduation, class taught and the term spent at the same school.The research has covered 207 primary school teachers from 11 primary schools located in İstanbul. The data for the research was obtained through Teachers Opinions Scale and Work Satisfaction Poll- Levels of Deficiency in Compensating Needs.As a result of the research it is stated that the levels of self competence shows differences according to the years spent at the same school but on the other hand gender, age, marital status, class taught, seniority or school of graduation do not make any difference.After job satisfaction levels were analyzed, differences were found according to sex, seniority, age, school of graduation, years spent at the same school and class being taught. It was also stated that the job satisfaction levels of primary school teachers do not show any difference according to their marital status.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim sınıf öğretmenlerinin öz yeterlikleri ve mesleki doyumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeResearch of self-competency and professional satisfaction of primary school teachers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmSchool teachers
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.identifier.yokid304478
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid220454
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess