İlköğretim öğretmenlerinin uygulanan öğretim programlarına ilişkin yönelimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; ilköğretim öğretmenlerinin uygulamadaki öğretim programlarına olan yönelim düzeyleri, Eisner ve Vallance'in (1974) eğitim programları yönelim sınıflaması ve öğretmenlerin demografik özellikleri (cinsiyet, kıdem, branş, ve mezun olunan okul türü) dikkate alınarak ortaya konulmaya çalışılmıştır.Araştırmada genel tarama modellerinden olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Manisa ili Merkez ilçesine bağlı 52 ilköğretim okulunda görev yapan 3024 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Cheung ve Wong (2002) tarafından geliştirilen, ?Eğitim Programı Yönelimleri Envanteri? kullanılmıştır ve envanterin Türkiye için uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deneme uygulamasında envanter İzmir ili Merkez ilçelerine bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 672 ilköğretim okulu öğretmenine uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel hesaplamalarda?Akademik? boyutun Cronbach Alfa güvenirliği .89, ?Bilişsel? boyutun Cronbach Alfa güvenirliği .86, ?Teknolojik? boyutun Cronbach Alfa güvenirliği .84, ?İnsancıl? boyutun Cronbach Alfa güvenirliği .88, ?Sosyal Yeniden Yapılandırmacı? boyutun Cronbach Alfa güvenirliği .90 bulunmuştur.Deneme uygulaması sonrası elde edilen ?Eğitim Programı Yönelimleri Envanteri? Manisa ili Merkez İlçe ilköğretim okullarında görev yapan 433 ilköğretim okulu öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin cinsiyetlerine göre akademik, bilişsel süreçler, insancıl, sosyal yeniden yapılandırmacı ve teknolojik yönelim göstergeleri incelendiğinde tüm eğitim programı yönelimlerinde cinsiyete, mesleki kıdeme, branşa ve mezun olunan eğitim programına göre anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Ancak ortalama puanlar açısından araştırmaya katılan kadın ve erkek öğretmenlerin öğretim programları yönelim ortalama puanlarının ?insancıl? boyutta daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Mesleki kıdem açısından ise tüm kıdemlerdeki öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin yönelimlerinin ortalama puanlar açısından ?insancıl? olduğu belirlenmiştir. In this study, tried to put out primary school teachers orientation levels about implemented curriculums, taking into account of Eisner and Vallance (1974) classification of orientation and teachers demographic characteristics (gender, seniority, industry, and graduated school type).General descriptive scanning model was used in this study. The population of the study, 52 primary schools in Manisa who served on the Central district is the 3024 elementary school teacher. As a means of data collection, `Curriculum Orientations Inventory`, developed by Cheung and Wong (2002), is used and inventory adjustment work was carried out for Turkey. On the inventory of the research trial, 672 primary school teachers who working in primary schools in Central districts of the province of Izmir. In the statistical calculations, the Cronbach's alpha reliability of `Academic` orientation .89, the Cronbach's alpha reliability of `Cognitive` orientation .86, the Cronbach's alpha reliability of `technological` orientation .84, the Cronbach's alpha reliability of `humanistic` orientation .88, the Cronbach's alpha reliability of `Social Re-constructivist` orientation, was .90.Obtained from the experiment after the application of the ` Curriculum Orientations Inventory` implemented in Manisa province of 433 primary school teachers working in primary schools in the Central District. As a result of the survey of teachers according to gender, all the indicators examined, significant difference was not found. However, the average scores of male and female teachers participated in the survey in terms of average scores of orientation, `humanistic` orientation in size was determined to be higher. And, for all seniority `humanistic` orientation in size was determined to be higher.
Collections