Türk-İngiliz genel eğitim sistemlerini karşılaştırıp bir model oluşturma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçmişten günümüze kadar, insanlık tarihi üzerinde etkili olan en önemli etkenlerden birisi de;eğitimdir. ?Bütün sahip olduğumuz bilginin; tecrübe ile başladığına şüphe yoktur.?diyen İ.Kant'ın eğitime göndermesinden yola çıkıldığında ve birey ekseninden toplum eksenine geçildiğinde, toplumun sahip olduğu bilginin en önemli kaynağının da; şüphesiz eğitim sistemi olduğunu söylemek mümkündür.Bu araştırmada, yerel yönetim odaklı İngiliz Eğitim Sistemi ile merkezi yönetim odaklı Türk Eğitim Sistemi karşılıklı olarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Bu inceleme ve değerlendirme altında; her iki ülkenin eğitim sistemlerinin tarihsel süreçleri, eğitim sisteminin dayandığı ilkeler ve amaçlar, eğitim sistemlerinin organizasyonu, eğitimin yönetimi, denetimi ve teftişi, öğretmenlerin yetiştirilmesi, eğitim personeli ve eğitimin planlanması ve finanse edilmesi incelenmiştir.Araştırma sekiz bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm;Giriş, ikinci bölümde: Metodoloji bölümünü kapsamaktadır. Üçüncü bölüm; eğitim, eğitim sistemi ve karşılaştırmalı eğitim ile ilgili temel bilgileri içermektedir. Dördüncü bölüm;İngiltere ile ilgili genel bilgileri, beşinci bölümde;İngiliz Eğitim Sistemi ile ilgili genel bilgileri içermektedir. Altıncı bölüm;Türkiye Cumhuriyeti ile ilgili genel bilgileri, yedinci bölümde;Türk Eğitim Sistemi ile ilgili genel bilgileri içermektedir. Sekizinci bölümde, elde edilen sonuçları ve önerileri içermektedir.Araştırma sonucunda ulaşılan sonuçlar:Türk Eğitim Sistemi 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ve İngiliz Eğitim Sistemi 1988 Ulusal Program esasları üzerine oturtulmuştur.Türk Eğitim Sistemi'nde Eğitim Bakanlığı teşkilatı çok bürokratik bir yapıya sahip, İngiliz Eğitim Sistemi'nde ise Eğitim Bakanlığı teşkilatı çok bürokratik bir yapıya sahip olmayıp eğitime yön verici nitelik taşımaktadır.İngiltere'de okul öncesinden ortaöğretime kadar okullaşma yayılmıştır. Fakat Türkiye'de zorunlu eğitim yaşındaki çocukların tamamı okullaştırılamamıştır.Türkiye'de Eğitim Bakanlığı'nın sunduğu program doğrultusunda okullarda eğitim verilmektedir. İngiltere'de ise her okulun ulusal programı esas alarak hazırladıkları programları vardır ve öğrenci ihtiyaçlarına uygun okul programını seçerek öğretime başlanmaktadır.İngiltere'de eğitim personelini okullar kendileri seçmekte; Türkiye'de ise sınav yolu ile atamalar yapılmaktadır.Türkiye'de öğrenci başarısı ulusal ölçütlerle değerlendirilmeyip İngiltere'de öğrenci ulusal ölçütlerle değerlendirilmektedir.Araştırma da; söz konusu olan eğitim sistemleri hakkında yukarıdaki sonuçlar elde edilmiş ve bu sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.Şubat 2008 Filiz AKALIN From the past to present, one of the most important factors which is effective on human history is education. Setting out from the evalution of I.Kant, referring to his idea ?It is doubtless that all of the information, we have, starts with the experience.? and transforming from the individual axis to society axis, it is possible to say that the most important source of information that society has is doubtlessly the educational system.This research is to examine Turkish Educational System focused on management and English Educational system focused on the local management in mutual.Under the point of this research and evaluation: The historical survey on educational system, the principles and targets depending on educational system, the organization of education system, the method , control and inspection of education, training of teachers, educational personnels and their funds have been examined.Research is composed of eighth sections. The first section titles;Introduction, the second section includes; Methodology parts. The third section contains education, educational system and the basic information related with comparative education. The forth section includes general information about English ,the fifth section includes general information about English Educational System. The sixth section contains general information about The Turkish Republic, the seventh section contains general information about The Turkish Educational System. The eighth section includes results and succestions.Results are taken at the end of the research:Turkish Educational System has been based on the principles of the Fundamentals of National Education numbered 1739 and English Education System has been based on National Curriculum numbered 1988.In Turkish Educational System, the organization of educational ministry has got a very bureacratic structure, but in English Educational System, they don?t have this kind of structure mentioned above, on the contrary it guides the education of the country.Starting from pre-schools to primary schools all of the area of England has been covered with schools. On the other hand all of the children who have to be at school have not been able to be sent to schools in Turkey.In Turkey, at schools they have been using a programme conseting to the programmes of Educational Ministry. In England each school has got it?s own programmes based on the National Education programme. According to the needs of the students, the best programme has been chosen and started to be prastised.In England, schools choose it?s own personnels. In Turkey this done by appointing the teachers who have got examination mentioned before.In Turkey the students success isn?t evaluated according to national criterion. In England, it is evaluated according to national criterion.In research, upstairs results are obtained about related educational systems and suggestions are given according to these results.February 2008 Filiz AKALIN
Collections