The black tent of bedouins in Jordan: Culture, home design and space use
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, ev, toplum ve kültür arasındaki ilişkinin araştırılması üzerine bir çalışmadır.Literatür taramasında, mimari antropoloji, mekanlar, yapılar, çevre ve ev biçimlerinin antropolojik analizleri kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı kara çadırda yaşayan bedevi toplumunun ve kültürünün araştırılmasıdır. Bedevi kültürünü anlamanın odak noktası geleneksel mimarilerini, yani yaşadıkları çadırlarıdır. Bu çalışma Ürdün'ün Wadi Rum ve Petra bölgelerinde yaşayan Huwaitat kabilesinde yapılmıştır. Bu çalışma Bedevi kültürünü kara çadır etrafında ve onların yaşamı üzerinde katılımcı gözlemlerle incelemiştir. Gözlemler ve analizler Canter'in (1977) ?Theory of Place? adlı eseri esas alınarak yapılmıştır. Bu teoriye göre mekan, fiziksel özellikler, çadır içinde yapılan aktiviteler ve bunların anlamları arasındaki ilişkiler değerlendirilmiştir.Burada görülmüştür ki, çadırın içindeki mekan, topluluk merkezli mahremiyet üzerine kurulmuştur. Sadece mekan kullanımı olarak değil; aynı zamanda kahve sunumu gibi sözel olmayan geleneksel törensel işlevleri de içermektedir. Yapılan araştırma ve gözlemler göstermiştir ki, din ve inanç, Bedeviler'in kültürlerini ve yaşam mekanlarını şekillendirmektedir. This thesis presents a study of the relationship between home, society, and culture among Bedouins. Literature was reviewed on such topics as architectural anthropology, place, dwelling, environment, home, and anthropological analysis of home design. The purpose of the study was to explore the culture of Bedouin society through an analysis of their dwelling places, known as the ?black tent.? In order to understand Bedouin culture, it was considered crucial to study the tent as an exemplar of vernacular architecture. The fieldwork was conducted with Huwaitat tribes in the Wadi Rum and Petra regions of Jordan. During the fieldwork, Bedouin culture was studied through participant observation of their lives in and around black tents. The observation and analysis was constructed according to Canter?s (1977) ?Theory of Place,? in which place is perceived as the interrelationship between physical attributes, actions, and concepts or meanings. It was observed that the space inside the tent was organized according to group-based notions of privacy, and not only the space use but also ritualistic activities such as coffee-drinking were employed as means of non-verbal communication. These findings illustrated the unique way in which religion and faith shape the cultural life and living space of the Bedouins.
Collections