Demirciler Çarşısı cinayeti ve Leopar`ın Karnaval yöntemine göre karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Leopar ve Demirciler Çarşısı Cinayeti yazıldıkları ülkelerin bir geçiş dönemini yansıtan romanlardır. Her iki ülkede de, romanlar farklı tarihleri anlatmakla beraber (İtalya 1860'lı yıllar, Türkiye 1950'li yıllar), yaşanan kırılma aynıdır: Feodal düzenin yıkılıp kapitalist düzenin ortaya çıkması. Feodal düzenden kapitalist düzene geçiş evresinde yazılan bu romanlar için, Karnaval Teorisi'nin çokseslilik gibi temel kavramları dönemin bir sonucudur. Dönem çoksesli romanı mümkün kılmıştır. Bu tezde Karnaval Teorisini anlatıp, edebiyatla ilişkisi üzerinde durdum. Benzer bir sosyo-ekonomik dönüşüm, farklı toplumlardan iki yazar tarafından ele alındığı Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Leopar adlı romanları Karnaval Teorisine göre karşılaştırarak yazıldıkları toplumun siyasi, ekonomik ve toplumsal arka planlarını inceledim. Romanların ve romanların sunduğu toplumsal arka planların karşılaştırılmasından kendimizi anlamaya dair birtakım sonuçlara vardım. Bu sonuçlardan yola çıkarak İtalyan toplumunun sosyal, değişime açık yapısına karşın Türk toplumunun neden kapalı, değişime direnen bir toplum olduğu görüşüne ulaştım. Bu yapının dezavantajlarını sergileyip özgür ve açık bir topluma doğru dönüşümün yollarını romanların ışığında bulmaya çalıştım.ABSTRACTLeopar and Demirciler Çarşısı Cinayeti are novels that reflect the transitional period of the countries where they were written. Although novels narrate different times (1860s in Italy, 1950s in Turkey), the breaking points in both countries are the same: the collapse of feudal system and the emergence of capitalist order. These novels, written in a transition era from feudality to capitalizm, indicate the basic principles of Carnaval Theory such as versality. The era laid the groundwork for the versalite novel. In this thesis I tried to explicate Carnaval Theory and focused on its relation with literature. By compairing these novels, which a similar socio-economic transition was examined by two authors from different societies, in terms of Carnaval Theory, I tried to analyse the political, economic and social backgrounds of the societies that the novels were written. I inferred from the comparisions of the novels and the social backgrounds that they indicate some conclusions about upprehending ourselves. From these conclusions I deduced the idea that in contrast to the social and tolarate stracture of Italian society, the stracture of Turkish society is strict and resistant to change. Indicating the drawbacks of this stracture, I tried to find the ways to transition to a liberal and modern society under the inspirations by the novels. Leopar ve Demirciler Çarşısı Cinayeti yazıldıkları ülkelerin bir geçiş dönemini yansıtan romanlardır. Her iki ülkede de, romanlar farklı tarihleri anlatmakla beraber (İtalya 1860?lı yıllar, Türkiye 1950?li yıllar), yaşanan kırılma aynıdır: Feodal düzenin yıkılıp kapitalist düzenin ortaya çıkması. Feodal düzenden kapitalist düzene geçiş evresinde yazılan bu romanlar için, Karnaval Teorisi?nin çokseslilik gibi temel kavramları dönemin bir sonucudur. Dönem çoksesli romanı mümkün kılmıştır. Bu tezde Karnaval Teorisini anlatıp, edebiyatla ilişkisi üzerinde durdum. Benzer bir sosyo-ekonomik dönüşüm, farklı toplumlardan iki yazar tarafından ele alındığı Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Leopar adlı romanları Karnaval Teorisine göre karşılaştırarak yazıldıkları toplumun siyasi, ekonomik ve toplumsal arka planlarını inceledim. Romanların ve romanların sunduğu toplumsal arka planların karşılaştırılmasından kendimizi anlamaya dair birtakım sonuçlara vardım. Bu sonuçlardan yola çıkarak İtalyan toplumunun sosyal, değişime açık yapısına karşın Türk toplumunun neden kapalı, değişime direnen bir toplum olduğu görüşüne ulaştım. Bu yapının dezavantajlarını sergileyip özgür ve açık bir topluma doğru dönüşümün yollarını romanların ışığında bulmaya çalıştım.ABSTRACTLeopar and Demirciler Çarşısı Cinayeti are novels that reflect the transitional period of the countries where they were written. Although novels narrate different times (1860s in Italy, 1950s in Turkey), the breaking points in both countries are the same: the collapse of feudal system and the emergence of capitalist order. These novels, written in a transition era from feudality to capitalizm, indicate the basic principles of Carnaval Theory such as versality. The era laid the groundwork for the versalite novel. In this thesis I tried to explicate Carnaval Theory and focused on its relation with literature. By compairing these novels, which a similar socio-economic transition was examined by two authors from different societies, in terms of Carnaval Theory, I tried to analyse the political, economic and social backgrounds of the societies that the novels were written. I inferred from the comparisions of the novels and the social backgrounds that they indicate some conclusions about upprehending ourselves. From these conclusions I deduced the idea that in contrast to the social and tolarate stracture of Italian society, the stracture of Turkish society is strict and resistant to change. Indicating the drawbacks of this stracture, I tried to find the ways to transition to a liberal and modern society under the inspirations by the novels.
Collections