İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz-yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim devlet okullarında görev yapan eğitim yöneticilerinin bilgisayar tutumları ile öz-yeterlilikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu kapsamda eğitim yöneticilerinin bilgisayar tutumları, bilgisayar öz-yeterlilikleri ve bunlarla ilişkili olabilecek çeşitli değişkenler de (yaş, kıdem vb.) sorgulanmıştır.İlişkisel tarama yaklaşımına uygun olarak düzenlenen araştırmanın evreni İstanbul İlinin Kartal ?Maltepe - Sultanbeyli İlçelerindeki devlet ilköğretim okulunda görev yapan yöneticilerden, örneklemi ise, bu okullar arasından yansız olarak seçilen 36 okulda görev yapmakta olan 130 okul yöneticisinden oluşmaktadır.Araştırmada kişisel bilgi formu, bilgisayar tutumlarını ölçmek üzere Bilgisayar Tutum Ölçeği-Marmara ve öz-yeterlik düzeyini ölçmek için de Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-Yeterliliği Değerlendirme Formu kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen belli başlı sonuçlar şunlardır.Yöneticilere uygulanan Bilgisayar Tutum Ölçeği (BTÖ-M) toplamı ve alt ölçekleri için hesaplanan tutum puanlarının Yönetici Kişisel Bilgi Formu'nda yer alan yöneticilerin görev türü, cinsiyeti, branşı, yaşı, mesleki kıdemi, mezun olunan kurum, evinde bilgisayar bulunup bulunmaması ve yöneticilikteki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmıştır.Yöneticilerin genel bilgisayar tutumlarının bilgisayar kullanma süresi değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir biçimde farklılaşmadığı ( x2 = 3,106; sd = 2; p>.05) belirlenmiştir. Diğer alt ölçeklerden Bilgisayar Kaygısı (BK) ve Bilgisayarın Eğitim Öğretimde Kullanılması Alt Ölçeklerinde (EÖ) de bilgisayar kullanma süresi bakımından anlamlı bir farklığa rastlanılmamıştır. Ancak yöneticilerin bilgisayar kullanma süreleri açısından tek anlamlı farklılık ( x2 = 8,322; sd = 2; p<.05) bilgisayara ilgi duyma alt ölçeğinde bulunmuştur.Yöneticilerin Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-Yeterlilik Ölçeği (EBTKÖ-ÖDF) ve Alt Ölçeklerinin düzeyiyle ilgili farklılaşmalar görev türleri bakımında incelendiğinde müdür yardımcılığı yapan yöneticilerin, müdür olarak görev yapan yöneticilere göre eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilik düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Bununla beraber cinsiyet, branş ve evinde bilgisayar bulunup bulunmaması değişkenine göre yöneticilerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilik düzeyleri farklılık göstermemektedir.Yöneticilerin Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-Yeterlilik Ölçeği ve Alt Ölçeklerinin Düzeyiyle İlgili yaş, mesleki kıdem yılı, mezun olunan kurum, bilgisayar kullanma süresi ve yöneticilik kıdemi değişkenlerine göre incelendiğinde fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur. Bulunan bu değerler her bir alt ölçek ve değişkene göre tablolarda ayrı ayrı hesaplanmış ve değerler tablolar halinde gösterilmiştir.Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-Yeterlilik Ölçeği, Alt Ölçek Puanları ile Bilgisayar Tutum Ölçeği-Marmara ve Alt Ölçek Puanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemek Üzere Yapılan istatistiksel değerlendirmeler sonucunda pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Buna göre yöneticilerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri arttıkça bilgisayar tutumlarının da arttığı söylenebilir. This research is about the relations between knowlegde of using computer and self efficacy of education administrator in public schools. Therefore, variables of education administrators are questioned by use of computer and self efficacy.The research which is organized according to relational survey model, consists educational administrators from Kartal-Maltepe and Sultanbeyli Provinces in İstanbul and the sample of research consists of 130 education administrator from these provinces choosen from 36 different school.In order to collect data from three measuring tools that were chosen; personal verse form, to measure use of computer Computer Manner Eveluation Marmara, and The use of IT in education self efficacy evaluation form for lecturers.The following suggestions have been put, considering research results;It is understood that there is no meaningful difference in Administrator Attitude Scale Score and total scale variables score variables in Administrator Personal Verse Form such as duty type,gender,branch,age,length of service, graduation, owning a computer and length of service in administration .There are no significant statistical relations between general computer behaviours of administrators and using computer time. ( x2 = 3,106; sd = 2; p>.05) There is no significant difference between other dimensions such as computer anxiety and using computer in education according to using computer time. Nevertheless, there is only significant difference according to using computer time of administrators ( x2 = 8,322; sd = 2; p<.05) is found in interest to using computer dimension.When The differencies of The use of IT in education self-efficacy evaluation form for Administrators are examined it is seen that level of The use of IT in education self-efficacy evaluation of assistants is more than to administrators At the same time there is no differece between, gender ,branch, and owning a computer variables.According to The use of IT in education self-efficacy evaluation form for Administrators and Dimensions, there is a significant difference that was found for the dimensions of duty type, gender, branch, age, length of service, graduation, owning a computer and length of service in administration .These measurements are assigned to all dimensions and they are shown in tables according to all dimensions.As a result of statistical evaluations to find the relations between The use of IT in education self-efficacy evaluation form nad dimensions and Computer Manner Eveluation Marmara and dimensions scores it can be said that there is a positive and significant relation. Besides, the computer manner is increasing while using the use of IT in education self-efficacy .
Collections