Yaratıcı drama dersinin sınıf öğretmeni adaylarının sosyal becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal becerilere sahip olan bireyler, toplumda sağlıklı bir iletişim ve etkileşimin oluşmasına büyük katkı sağlar. Bu nedenle toplumların geleceğini biçimlendirecek öğretmenlerin sosyal becerilere sahip olması ve bu becerileri öğrencilerine rehberlik ederek aktarması büyük önem taşır. Bu araştırmanın amacı yaratıcı drama etkinliklerinin öğretmen adaylarının sosyal becerilerine etkisini incelemektir. Bu çerçevede, alt problemler olarak duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt ölçekleri de ayrı ayrı incelenmiştir. Araştırma hem nicel hem de nitel yöntemlerin kullanıldığı karma araştırma deseni ile yürütülmüştür. Nicel olarak ön test ? son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Nitel analizlerde ise, nitel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2010-2011 öğretim yılının birinci döneminde Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında üçüncü sınıfta okuyan 55 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak, Riggio (1989) tarafından geliştirilen ve Yüksel (1998) tarafından Türkçe?ye uyarlanan 5?li likert tipinde sosyal beceri envanteri ve araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu sosyal beceri anket formu kullanılmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde tekrarlı ölçümlerde varyans analizi kullanılmıştır; nitel çözümlemelerde ise içerik çözümlenmesi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, yaratıcı dramanın öğretmen adaylarının sosyal becerisine .05 önem denetiminde .045 düzeyinde anlamlı bir etki ettiği ve bu anlamlılığın .22 büyük etki büyüklüğünde olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları alt ölçeklerin hiçbirinde istatistiksel bir anlamlılık ortaya koymamıştır. Ancak, nitel görüşler değerlendirildiğinde, yaratıcı dramanın tüm alt ölçeklere önemli ölçüde olumlu katkı sağladığı, önemli bir biçimde farkındalık ve yarar sağladığı, bu alt ölçeklerdeki becerileri günlük yaşamda kullanma konusunda olumlu bir etki yarattığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Individuals having social skills have a great share in contributing healthy communication and interaction in a society. Thus, teachers who are going to shape the future of societies should have social skills which play important role in transmitting these skills to their students. The aim of this study was to investigate the effect of creative drama activities on preservice teachers' social skills. The sub-problems were examined separately within this perspective as emotional expressivity, emotional sensitivity, emotional control, social expressivity, social sensitivity, and social control dimensions. Both quantitative and qualitative research methods were carried out with a mixed research design. Quantitative pre-test - post-test control group experimental design was used. The qualitative data collection techniques were used in quantitative analyses. The participants are 55 third grade preservice teachers who attend primary teacher training program in Ege University, Faculty of Education in the first semester of the academic year 2010-2011. 5 point likert type ?Social Skills Inventory? developed by Riggio(1989) and adapted into Turkish by Yüksel (1998), and also the open-ended questionnaire developed by the researcher were used as data collection instruments. Repeated measures ANOVA was used for quantitative analyses, and content analyses was used for qualitative analyses.According to research findings, creative drama had a significant effect in the social skills of preservice teachers at .045 level in the .05 level of significance and effect size was determined .22 that is a major impact. None of the sub-dimensions of the research results did show statistical significance. However, the preservice teachers expressed that creative drama contributed rather positively to all sub-dimensions of social skills, and that it provided an important level of awareness for social skills to be used in their daily life.
Collections