Kız teknik ve meslek liselerinde okuyan öğrencilerin çocuk gelişimi bölümünü tercih nedenleri: İstanbul ili Anadolu Yakası örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan kalıtsal olarak bir takım gizil güçlerle doğan, çevresiyle etkileşerek bu gizil güçlerinigeliştirebilen, ulaştığı yeterlikleriyle yeni kültürel değerler üretebilen bir canlıdır. İnsanınürettiği değerler bir nesne, süreç, görüş, inanç, yöntem ve benzerleri olabilir; bu değerlerinsanın amacını, gereksinimlerini, güdülerini doyurması oranında önemlilik derecesiniarttırır. Nitelikli değerler üretebildiği için insan, canlı cansız tüm sistemlerden daha yetkindir.İnsanı bir bütün olarak tanıyabilmek için ilk gözden geçirilmesi gereken, insanın gelişimiyleilgili önemli kavramlar; İnsanın gelişim sistemi, kişiliği; insana özgü genel gelişim veöğrenim görevleridir(Başaran, 2005) İnsanı gelişmeye iten güç, dürtü güdü ve gereksinmekavramlarıyla anlatılır. Bir dürtümüz ya da bir gereksinmemiz oluştuğunda doyurulmak isterve bu doyumu aramak için bizi çevremizle etkileşmeye yöneltir. Psikolojik açıdan insanıngelişim sisteminin amacı ise, insanın devimsel, bilişsel, duygusal, toplumsa ve törelgereksinimlerini doyurarak kişiliğini ve özünü geliştirmektir.Bu bağlamda düşünülecek olursa, insanın bilişsel gelişiminin %80'ini 0-6 yaş aralığında,fiziksel gelişiminin de büyük çoğunluğunun tamamlandığını göz önene alırsak eğer, 0-18 yaşaralığının gelişim dönemlerinin önemi anlaşılmış olur. Bireyin bu dönem de geçirdiğideneyimler onun tüm yaşantısının temelini oluşturup, yaşantısını belirlemektedir. İnsanlarıngenelde 16- 18 yaşlarından itibaren meslek seçimiyle ilgili fikirleri oluşmaya başlar. Dahasonra bu fikirler şekillenir ve birey hangi meslek sahibi olmak istediğine karar verir.Tüm dünya da ve ülkemizde çalışan anne sayısının artması ve erken çocukluk eğitimininöneminin daha da anlaşılması üzerine erken çocukluk eğitimi veren kurumlar yaygınlaşmıştır.Erken çocukluk okullaşma oranının artmasıyla beraber, bu kurumlar da çalışacak kreş,anaokulu, anasınıfı öğretmenlerinin de sayılarının çok miktarda artışını gerektirmiştir.Ülkemiz de bu konuda istihdam olanaklarının da geniş olması erken çocukluk eğitiminikapsayan orta öğretim kurumlarından kız teknik ve meslek liselerinin ?Çocuk Gelişimi?bölümlerine ilgiyi fazlasıyla arttırmıştır.Bu araştırma da kız teknik ve meslek liselerinin çocuk gelişim bölümünü tercih edenöğrencilerin bu tercihlerinde bilinçli ve istekli olup olmadıkları, ayrıca meslek seçimine etki eden faktörlerin öğrenciler tarafından nasıl algılandığı araştırılmıştır. Bunlar sosyo-ekonomikfaktörler, aile beklentileri ve öğrencinin geleceğine yönelik düşünceleri, arkadaş ve çevreetkisi, öğrencinin kendi istekleri, önceki yıllardaki öğrenim başarısıdır.Araştırma İstanbul İli Anadolu Yakası'nda bulunan Kız Teknik ve Meslek Lisesiöğrencilerinin görüşleri alınarak yapılmıştır. Araştırmada, altı demografik değişken ve 28maddeden oluşan Çocuk Gelişimi Bölümünü Tercih Nedenleri anketi kullanılmış olup anketaraştırmacı tarafından hazırlanmıştır.Elde edilen bulgulardan yararlanılarak, kız teknik ve meslek liselerinin çocuk gelişimibölümünü tercih edecek öğrencilere ve velilerine, bu bölümün ve bu bölümde alınacakeğitimin önemini vurgulayarak bu konuda bilinçlenmelerini sağlayacak öneriler getirilmiştir. Human beings are born with hidden inherited strengths which they are able to impove byinteracting with their environment, and they generate new cultural values with their improvedstrengths.These values could be objects, processes,opinions,beliefs, methods and so forth; andtheir importance increases depending on how much they satisfy the humans? purposes, needsand movites. Since a human being is able to produce significant values, humans are morecompedent than any other living organism or non-living system. In order to identify a humanas a whole; critical concepts about human development, development system and personalityof human, and human-specific development/learning tasks must be examined at first(Başaran, 2005). The power that pushes humans for improvement is examined with conceptssuch as motive, drive and need. When we have a drive or aneed, it should be satisfied, and weinteract with our environments for seeking satisfaction. Development system of a human alsohas a psychological purpose, it enhances the humans? personality and self by satisfying thehumans? motor, connitive, emotional, social and moral needs.In this context, also considering that %80 of the cognitive development of a humana iscompleted between the ages 0-6 and physical development is also completed mostly betweenages 0-18, we can understand the great importance of 0-18 years period. Experiences in thisperiod lay the foundations of a person?s life. People usually start to have ideas about choice ofprofession at the age 16-18. Then these ideas become more accurate and a person choosehis/her occupation.All araund the wold and also in our country the number of working mothers has beenincreasing and the importance of the aducation in early childhood is understood. Therefore,institutions for early chidhood education become more common. As the early childhoodeducation goes up, more and more teachers are needed to work in preschool andkindergartens. Since there are employment opportunities in early childhood education in ourcountry, people become more interested in vocational schools for girls which are secondaryeducation instituons that have ?Child Development? departments.this research, students of child developmen departments of vocational schools for girlsare exmained. It is questioned that whether students are concious and willing about theirchoice of profession or not, also it examined that how the studens perceive the factorsinfluencing profession chose. These factors are: socioeconomik factors, expectations offamilies, studens? thoughts about their future, the influence of friends environment, students?own wishes and the past academic achievements of students.Participants of this research are the students of vocational school for girls that are locatedin Anatolian side of İstanbul. Six demographic variables and a ?Reasons for ChildDevelopment Department Choice? questionnaire that consists of 28 items are used forresearch. Qestionnaire is prepared by the researcher.Using the findings acquired from research, suggestions are made for the students and theirparents that are going to choose child development departments of vocational students forgirls in order to tell them importance of the department and make them more conscious aboutthe subject.
Collections