Türkiye`ye göç eden Bulgaristan Türkü kadınların göç hikayeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması ile, farklı zamanlarda ve süreçlerde Bulgaristan?dan Türkiye?ye göç eden Bulgaristan Türkü kadınların göç hikâyeleri mercek altına alınmaktadır. Göçmen kadınların göçten nasıl etkilendiği ve toplumsal rollerindeki değişiklikler, göç hikayeleri üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Kadının, göç sırası ve sonrasında ailesini sağlıklı ve güvende tutabilme mücadelesinin, farklı bir kadınlık rolü sergilemesine sebep olabileceği düşünülmüş ve derlenen göç hikayeleri üzerinden toplumsal cinsiyet rollerindeki farklılık ve benzerliklerin anlaşılmasına gayret edilmiştir.Çalışmada sözlü tarih yöntemi tercih edilmiştir. Farklı dönemlerde (1930?1950, 1960?1970 ve 1989) Bulgaristan?dan göç eden birinci kuşak Türkler ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmecilere kartopu yöntemi ile ulaşılmıştır. Görüşmeler, 2006?2009 yılları arasında gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen 45 sözlü tarih görüşmelerinden elde edilen anlatılar irdelenmiştir. Ses kayıdı çözümlemeleri sonrasında, anlatılar üzerinden içerik analizi yapılmış ve şu ana başlıklar altında değerlendirmeler yapılmıştır: göçe karar verme, Türkiye?de yer seçimi, soyadı seçimi, getirilen ve getirilmeyen eşyalar, din, köylülük-kentlilik, komünizm, kadınlık-erkeklik, milliyetçilik, vatandaşlık algısı, geride bırakılanlar, beklentiler.Bulgaristan göçmeni Türkler, kendilerine ?Bulgar? denilmesine çok üzülmektedirler zira bu onlarda ciddi bir kimlik karmaşası yaratmaktadır. Göçmenler genellikle kendilerini milliyetçi olarak tanımlamaktadırlar. Türkiye?ye göç sonrası aldıkları soy adları da milliyetçi olduklarını açıklamaktadır. Araştırma sonucunda, Bulgaristan?dan göç eden Bulgaristan Türkü kadınların çalışkan olmaya çok önem verdikleri ve çalışarak var oldukları anlaşılmıştır. Çalışmayan, emek vermeyen, eşine ve evine destek olmayan kadınları anlayamadıkları sıklıkla bildirilmiştir. Kadınların kimlik ve yaşam kurgusu ?çalışırsan ayakta kalırsın? üzerine inşa edilmektedir. Çalışkan olmak ve çalışmak, kadınların olduğu kadar erkekler ve çocuklardan beklenen en önemli toplumsal sorumluluk olarak ortaya çıkmaktadır. Bulgaristan?dan göç edenler arasında, yerli halka nazaran toplumsal cinsiyet ayrımı olmadığı anlaşılmıştır. This thesis focuses on the story of migrant Turkish women who had migrated from Bulgaria in different periods. How women are affected from migration is tried to be understood by this research and the changes they go through in terms of their social and gender roles are revealed in this study. It is claimed that these women?s struggle to keep their family safe and healthy, might be the reason for the changes they go through in terms of their gender and social roles. This study attempts at analyzing the stories of migration these women tell particularly by showing the similarities and the differences of gender and social roles they perform. The methodological frame of this study is based upon oral history method. The memories of the first generation of Bulgarian Turkish migrants, who had migrated in different periods (1930?1950, 1960?1970 and 1989) were collected through close interviews. The snowball method was adopted in order to reach the participants. These interviews took place between 2006 and 2009. The 45 oral history interviews have been analyzed. After transcribing the recorded interviews a content analysis was made and the main titles and subjects are formed accordingly. These titles are decision for migration, surname selection, religion, belongings that are brought with and left behind, rurality-urbanity, communism, gender, nationalism, citizenship, stragglers, expectations and so on.Immigrant Turks are upset for ?Bulgarian? word. They believe they are pure nationalists. After moving to Turkey, migrants determined their new sirnames under nationalist feeelings. The results derived from this study indicate that, Turkish women who migrated from Bulgaria are hard-working women. They believe that they can only survive by working hard and this is one of the most important principle they have. Migrant women do not approve the house-wives who do not work and earn money in order to support their family financially. These women's identity and life concept are built on
Collections