Understanding new generation consumers in the Turkish consumption society: Research on shopping practices and buying behaviors of generations X and Y
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz kapitalist toplumlarında, mevcut sistemin işleyişini ve sürekliliğini sağlayan başat faaliyetlerden biri tüketimdir. Özellikle 1980'li yıllarda Türkiye'de uygulanan neo liberal politikalar, küreselleşme süreci ve teknolojik gelişmelerle birlikte öne çıkan tüketim odaklı toplum anlayışı, yeni bir tüketici tipinin yaratılmasını da zorunlu kılmıştır. Türkiye'nin bu konjonktürel durumundan etkilenen; eski ile yeni zaman arasında kalan X kuşağı, Türk tüketim kültürünün ilk tüketicileri olarak toplumdaki yerini almıştır. Ardından gelen Y kuşağı ise toplumda dijital kırılmaların yaşandığı ve tüketimin tüm yaşam pratiklerinde kendini yansıttığı bir dönemin tüketicileri olarak varlığını göstermiştir. Var olan bu değişimler, yeni nesil tüketiciler olarak adlandırılan X ve Y kuşaklarının alışveriş pratiklerini, dolayısıyla satın alma davranışlarını da derinden etkilemiştir. Bu çerçevede bu çalışma; X ve Y kuşaklarının çevrim dışı/çevrim içi alışveriş pratiklerini ve satın alma davranışlarını tüketim toplumu perspektifinden değerlendirerek her iki kuşağın konuya ilişkin benzer ve farklı yaklaşımlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla gerçekleştirilen araştırma kapsamında, akademik yazın taraması yapılarak gerekli kavramlara açıklık getirilmiş; derinlemesine mülakat ve anket yönteminden faydalanılarak konu Türkiye özelinde irdelenmiş ve kapsamlı veriler elde edilmiştir. Bu bağlamda, Y kuşağının X kuşağına göre daha fazla çevrim içi alışverişi tercih ettiği ve hedonik değerlerle alışveriş yaptığı önemli bulgular arasındadır.Anahtar kelimeler: Tüketim Toplumu, Tüketici Davranışları, X Kuşağı,Y Kuşağı, Yeni Nesil Tüketici, Çevrim İçi Alışveriş, Çevrim Dışı Alışveriş. One of the principal activities, ensuring the functioning of the existing system and its continuity in today's capitalist societies, is consumption. Especially the neo-liberal policies in Turkey, executed in the 1980s, the globalization process and technological developments brought a consumption-oriented social mentality into the forefront, requiring the emergence of a new type of consumer. Affected by these conjectural conditions of Turkey, Generation X was stuck between the old and the new and became the first consumers of the Turkish consumption culture. The following generation, Generation Y, on the other hand, started to exist as consumers in a time, when digital breakthroughs were witnessed in the society and consumption manifested itself in all areas of life. These changes have deeply influenced the shopping practices of Generations X and Y, also called the new generation consumers, as well as their buying behaviors. In this framework, this study attempts to reveal the similar and different approaches of Generations X and Y regarding this topic, by evaluating the offline/online shopping practices and buying behaviors of both generations, from the perspective of the consumption society. Performed with this objective in mind, the scope of this study included the elaboration of relevant concepts through an academic literature review and the usage of in-depth interviews and questionnaires, in order to investigate said matter in Turkey, which yielded comprehensive data. In this context, an important finding is Generation Y's preference to shop online more than Generation X and with hedonic values in mind, while they do so.Key words: Consumer Society, Consumer Behavior, Generation X, Generation Y, New Generation Consumer, Online Shopping, Offline Shopping
Collections