Yanıklı hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş: Yanık, derecesine göre fiziksel ve psikososyal etkilere sahip olan ciddi bir sağlık sorunudur ve yanığın tedavisi ve bakımı, hastanede ve evde disiplinler arası işbirliği ile çok yönlü olarak yapılmalıdır. Hastanede uygulanan tedavi ve bakımın evde de etkin devam ettirilmesi için, taburculuk süreci hastanın kabulu aşamasından itibaren planlanmalıdır. Planın başarısını, hastaların öğrenim gereksinimlerinin dikkate alınarak hazırlamak etkilediğinden, hemşirelerbu süreçte etkin rol almalıdır. Amaç: Araştırmada, yanıklı hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, İstanbul'da bir eğitim ve araştırma hastanesinin yara ve yanık merkezinde Temmuz 2016-Haziran 2017 tarihleri arasında 100 hastanın katılımı ile uygulanmıştır. Veriler Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ve araştırmacının geliştirdiği veri toplama formu kullanılarak toplanmış, SPSS 15.0 programında tanımlayıcı istatiksel yöntemler (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma), Pearson korelasyon analizi, Kruskall Wallis varyans znalizi, Mann-Whitney U testi ve Post-Hoc Test (Bonferroni) kullanılarak %95 güven aralığında p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmanın kurum etik kurul onayı alınmıştır.Bulgular: Yaş ortalaması 34.99±14.08; %64 erkek ve %32 lise mezunu olan hastaların tamamında üçüncü derece ve çoğunluğunda iki-dört vücut bölgesinde yanık bulunmaktadır. HÖGÖ ölçek toplam puan ortalamasına göre ( : 203.06+25.78) tüm öğrenim gereksinimlerinin ve alt boyutlar puan ortalamasına göre HÖGÖ'nün cilt bakımı, yaşam kalitesi, tedavi ve komplikasyonlar alt boyutları ile yaşam aktiviteleri alt boyutlarındaki öğrenim gereksinimlerinin çok önemli olduğu saptanmıştır. Hastaların bazı sosyodemografik özelliklerine göre öğrenim gereksinimleri arasındaki fark (cinsiyet açısından HÖGÖ'nün ilaçlar, yaşam aktiviteleri, toplum ve izlem, duruma ilişkin duygular, tedavi ve komplikasyonlar, yaşam kalitesi alt boyutları; çalışma durumu açısından HÖGÖ'nün yaşam aktiviteleri alt boyutu; hastaneye başvurdukları yere göre HÖGÖ'nün ilaçlar, toplum ve izlem, duruma ilişkin duygular, tedavi ve komplikasyonlar alt boyutları; yaşadıkları yere göre ilaçlar, toplum ve izlem, duruma ilişkin duyguların alt boyutları; gelir düzeyleri açısından cilt bakımı alt boyutu) ve hastaların bazı hastalık özelliklerine göre de öğrenim gereksinimleri arasındaki fark (hastanede kalış süresi açısından HÖGÖ'nün ilaçlar alt boyutu) istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur (p<0.05).Öneriler: Yanıklı hastalarda taburculuk eğitim planının; bireysel olarak hazırlanması, planda hastaların ve hastalığın bazı özelliklerinin dikkate alınması, planın HÖGÖ'nün cilt bakımı, yaşam kalitesi, tedavi ve komplikasyonlar ile yaşam kalitesi boyutları öncelikli olmak üzere, HÖGÖ'nün tüm boyutlarındaki öğrenim gereksinimlerini içermesi önerilmiştir. Ayrıca HÖGÖ'deki ifadeler, üçüncü derece yanıklı hastaların öncelikli öğrenim gereksinimleri (yeni oluşan dokunun bakımı ve korunması, yara izi ve kontraktür gelişiminin önlenmesi), dört alt boyutta bulunduğundan (cilt bakımı, yaşam kalitesi, tedavi ve komplikasyonlar ile yaşam aktiviteleri boyutlarındaki) ve bu gereksinimleri tam olarak içermediğinden, yanıklı hastaların öğrenim gereksinimlerini belirlemeye yönelik ölçüm aracı geliştirilmesi önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yanık, Öğrenim Gereksinimi, Taburculuk, Hemşirelik Introduction: Burn is a serious health problem that has physical and psychosocial effects according to its degree and it must be done in a multifaceted way with the cooperation and interdisciplinary cooperation between the patient and the home. The discharge process should be planned from the patient's stage so that the treatment and care performed at the hospital can be effectively continued at home. The nurses should take an active role in this process, as it affects the success of the plan by taking into account the learning needs of the patients.Objective: In the study, it was aimed to determine the education needs of the burned patients after discharge.Material and Method: The study was conducted with the participation of 100 patients who admitted to wound and burn center hospital in Istanbul between July 2016 and June 2017 for determination of patient learning needs. The data were collected using the data collection form developed by the Patient Learning Needs Scale (HÖGÖ) and the data collection form developed by the researcher. In the program SPSS 15.0 with descriptive statistical methods (number, percentage, average, standard deviation), Pearson correlation analysis, kruskal-Wallis ANOVA, Mann - Whitney u-test and the post-hoc Test (Bonferroni) using the 95% confidence interval p<0.05 significance level were evaluated. The ethical committee approval of the researc was obtained. Findings: Average age was 34.99±14.08; 64% of male high school graduates and 32 percent in all patients who are in the third degree, and two to four body area burn in the majority. HOGO average scale total score, according to education requirements and all sub-Dimension According to the average of points HOGO's ( : 203.06+25.78) skin care, quality of life, treatment, and complications of living with lower dimensions in the lower dimensions is very important to the learning needs of activities it is revealed that in the lower dimensions is very important of the learning needs. Some sociodemographic characteristics of the patients according to the difference between learning requirements (in terms of gender HOGO of drugs, activities of living community and follow-up on the situation, feelings, complications and quality of life sub-dimensions; the lower activities of living HOGO working status in terms of size; based on the applying to the hospital where they are hogo drugs, society, and follow-up on the situation, feelings, complications and sub-dimensions; where they live, according to drugs, society, and the follow-up, feelings on the situation of child numbers, income levels in terms of skin care sub-size) some of the patients based on the characteristics of the disease, and learning the difference between requirements (in terms of lower duration of hospital stay of drugs HOGO size) are found to be statistically significant (p<0.05).Conclusions and Recommendations: Education discharge in patients with burns of the plan; the individual preparation, the plans, patients, and the disease to be taken into account some features of the plan HOGO's skin care, quality of life, treatment, and complications and quality of life dimensions, it has been proposed to include requirements HOGO's priority in all aspects of Education. Also HOGO expressions in third-degree burns patients with education requirements, the priority of the (newly formed tissue maintenance and preservation, to prevent the development of scars and contractures), four sub-dimensions exists in (skin care, quality of life, treatment and complications of living with activities in size) and does not include these requirements exactly, because to develop a measurement tool to determine the learning needs of patients with burns it has been proposed.Key Words: Burns, Education Requirements, Discharge, Nursing
Collections