Show simple item record

dc.contributor.advisorKuşbeyzi Aybar, İlknur
dc.contributor.advisorKızılkaya Cumaoğlu, Gonca
dc.contributor.authorBarişkan, İkbal
dc.date.accessioned2020-12-29T06:52:17Z
dc.date.available2020-12-29T06:52:17Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339839
dc.description.abstractBu çalışmada, yapılacak bir alan araştırmasıyla Türkiye de IT sektöründe çalışanların aldıkları hizmet içi eğitim ile iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerini etkisini ortaya koymaktır.Yapılan araştırma sonucunda bilişim alanında çalışanların hizmet içi eğitim sonucunda örgütsel bağlılığını ölçmek için 2000 yılında Arzu Wasti tarafından Türkçe 'ye çevrilen `Örgütsel Bağlılık Envanteri` ve iş doyumunu ölçmek için 1985 yıllında Aslı Baycan tarafından Türkçe 'ye çevrilen `Minnesota İş Doyumu Envanteri` kullanılmıştır. İş doyumu ve örgütsel bağlılık düzeylerini etkilediği düşünülen hizmet içi eğitim ile ilgili bilgilerine ve demografik bilgilerine ulaşmak için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, IT sektöründe çalışanlar hizmet içi eğitim faaliyetlerini yararlı olduğunu bulunmuştur. Alınan hizmet içi eğitim, demografik faktörlere göre araştırılmıştır. IT sektöründe çalışanların hizmet içi eğitim ve iş doyumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. IT sektöründe çalışanların aldığı hizmet içi eğitim ve örgütsel bağlılık arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.Anahtar kelimeler: Bilişim sektörü, BT, hizmet içi eğitim, iş tatmini, örgütsel bağlılık
dc.description.abstractIn this study, the status and conditions of received in-service training of employees in the IT industry in Turkey are determined and whether the status of received in-service training has an effect on their levels of organizational commitment and job satisfaction.Whereas `Organizational Loyalty Scale` (Translated by A. Wasti, 2000) was utilized to measure the organizational loyalty of employees in the IT industry in Turkey in regard to their condition of receiving in-service training; `The Minnesota Job Satisfaction Scale` (Translated by A. Baycan, 1985) was utilized to measure job satisfaction. A personal inquiry form was used to collect data concerning in-service training which is believed to have impact on employees' levels of job satisfaction and organizational loyalty and employees' demographic information.As a result of the survey, Employees in the IT industry find in-service training useful. Whether there was variability in the demographic factors due to received in-service training has been investigated. A significant relationship was found between received in-service training of employees in the IT industry and their job satisfaction. A significant relationship was not found between received in-service training of employees in the IT industry and organizational commitment. Keywords: IT industry, IT, in-service training, organizational commitment, job satisfactionen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectÇalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileritr_TR
dc.subjectLabour Economics and Industrial Relationsen_US
dc.titleThe investigation of the effects of received total in-service training on overall job satisfaction and organizational commitment of employees in the it sector
dc.title.alternativeBT sektöründe çalışan bireylerin aldıkları hizmet içi eğitimlerin iş doyumu ve örgürsel bağlılığa etkisinin araştırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmInformation sector
dc.subject.ytmInformation technology
dc.subject.ytmIn service training
dc.subject.ytmJob satisfaction
dc.identifier.yokid10043647
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid366625
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineEğitim Ekonomisi ve Planlaması Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess