Okul sessizliği ile öğretmenlerin tükenmişliği arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Ünal, Semra | |
dc.contributor.author | Bakirhan, İnci | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:52:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:52:06Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339818 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, okul sessizliği ile öğretmenlerin tükenmişliği arasındaki ilişki ve bazı demografik özelliklere göre bu ilişkinin farklılıkları belirlenmek istenmiştir. Geleceğin tek mirasçısı olan çocukları yetiştiren öğretmenlerin eğitimi aksatacak en önemli sorunlardan olan tükenmişlik ve sessizliklerinin araştırılarak çözüm oluşturulması son derece önemlidir. Araştırma betimsel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. Ve şu sorulara cevap aranmıştır:Okul sessizliği ile öğretmenlerin tükenmişliği arasındaki ilişki;1.Öğretmenlerin cinsiyetine göre farklılaşmakta mıdır?2.Öğretmenlerin yaşlarına göre farklılaşmakta mıdır?3.Öğretmenlerin branşlarına göre farklılaşmakta mıdır?4.Öğretmenlerin okul türüne göre farklılaşmakta mıdır?5.Öğretmenlerin herkesle kolaylıkla iletişime geçebilme değişkenine göre farklılaşmakta mıdır?6.Öğretmenlerin bulunduğu okulda görev yapma süresine göre farklılaşmakta mıdır?Araştırma 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Çekmeköy ve Ümraniye ilçelerindeki 325 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Katılımcıların düşüncelerini objektif bir şekilde ifade edebilmeleri için kimlik bilgileri sorulmamıştır.Araştırmada verilerin çözümlenmesi için SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) istatistik programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetlerine ve okul türüne göre farklılıkları bağımsız grup t testi ile diğer değişkenlerdeki farklılıklar ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile çözümlenmiştir. Anlamlı çıkan maddeler için tamamlayıcı testlere geçilmiştir. Bunun için de grup homojenliğine göre Tamhane's T2 ve LSD testleri uygulanmıştır.Araştırmanın bulgularına göre bayan öğretmenlerin yönetime itaat etmek için farklı durumlarda diğer yaş gruplarına göre daha çok sessiz kaldığı görülmüştür. Özel okulda çalışan öğretmenler okul yönetiminin istenmeyen davranışları karşısında daha çok sessiz kalmayı tercih etmektedirler. Devlet okullarında çalışan öğretmenlerin daha çok tükenmişlik yaşadığı görülmektedir. Yine öğretmenlerin bulunduğu okulda çalışma süreleri arttıkça çeşitli nedenlerden dolayı daha çok sessiz kalmayı tercih ettikleri görülmektedir. Genç öğretmen grubunun tepkilerini belirtmek, kendilerini korumak adına sessizliği tercih ettikleri görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Okul, sessizlik, öğretmen, tükenmişlik | |
dc.description.abstract | In this study, the relationship between the silence of school and the burnout of teachers and the differences of this relationship according to some demographic characteristics have been wanted to state. It's extremely important to be solved of this problem by searching the teachers' (who grow up children, the future's only inheritors) silence and burnout that are some of the most important problems that can prevent the education. This study has been prepared as proper to descriptive survey model. And the answers to these questions have been looked for:The relationship between the silence of school and the burnout of the teachers:1-Has it differentiated according to the sexes of the teachers?2-Has it differentiated according to the ages of the teachers?3-Has it differentiated according to the branches of the teachers?4-Has it differentiated according to the school types of the teachers?5-Has it differentiated according to the variable that teachers can communicate easily with everyone?6-Has it differentiated according to the duration of the teachers' working at school?This study was performed with 325 teachers in Çekmekoy and Umraniye, in Istanbul in the education year of 2014- 2015.A survey that was prepared by the researcher was used in this study. The identity information wasn't questioned because the participants could express their thoughts in an objective way.To analyze the data, the SPSS ( Statistical Package for the Social Sciences) was used. The differences of the teachers according to their sexes and school types were analyzed with independent samples t test and the differences at the other variables were analyzed with one-way analysis of variance ( ANOVA). Then, complementary test were passed on to matters that become meaningful. For this, Tamhane's T2 and LSD tests were carried out according to homogeneity of group.According to the results of the study, the woman teachers heve been seen to stay more silent in comparing to other age groups in silent situations in order to obey the management. The teacher that work in private schools have would rather stay more silent in the presence of unwanted behaviours of school management. And, as soon as the teachers' working duration increases at the same school, teachers have been seen to prefer staying more silent because of several reasons.Key Words: School, Silence, Teacher, Burnout. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul sessizliği ile öğretmenlerin tükenmişliği arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the silence of school and the burnout of the teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | School life | |
dc.subject.ytm | School climate | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Burnout level | |
dc.subject.ytm | Organizational silence | |
dc.identifier.yokid | 10075440 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 393218 | |
dc.description.pages | 212 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |