Show simple item record

dc.contributor.advisorKızılkaya Cumaoğlu, Gonca
dc.contributor.authorKocaman, Orhan
dc.date.accessioned2020-12-29T06:52:02Z
dc.date.available2020-12-29T06:52:02Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2019-03-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339812
dc.description.abstractBu çalışma bilgisayar destekli kelime öğrenme uygulamalarının İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerine ve kelime öğrenimlerine etkisini araştırmayı amaçlamıştır. Araştırma yarı deneysel desen olarak tasarlanmış ve 68 öğrenci ile 10 hafta uygulanmıştır. Dörder haftalık ikişer safhadan oluşan ve bilgisayar laboratuarında gerçekleştirilen uygulama için öğrencilerin bilgisayar ortamında kelime öğrenmelerine yardımcı olacak görsel, işitsel ve metinsel öğelerden oluşan Dinamik İngilizce Öğretim Yazılımı (DENIS) ve kelime oyunları geliştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak iki araçtan faydalanmıştır. İlk veri toplama aracı olarak kelime öğrenme stratejileri ölçeği Geliştirilmiş ve pilot çalışması yapılmıştır. Cronbach alfa ile varsayılan ölçek güvenilirliği .89 olarak hesaplanmıştır. Ölçek aynı zamanda hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizleri ile test edilmiş ve kabul edilebilir yapı geçerliği ortaya koymuştur. Kelime öğrenme stratejilerinin teorik varsayımlarını doğrulayan ölçek, hafıza, bilişsel, tamamlayıcı, üst-bilişsel, duyuşsal ve sosyal alt faktörlerinin geçerliliğini ortaya koymuştur. Strateji kullanma ölçeği hem uygulama öncesinde hem de uygulama sonrasında çalışma grubuna uygulanmıştır.İkinci olarak, Geliştirilen başarı testi uygulamalardan hem önce hem de sonra çalışma grubuna uygulanmıştır.Verilerin analizinde ilişkili örneklemler t-testi ve tekrarlı ölçümler için tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Bulgular uygulamaların öğrencilerin tamamlayıcı stratejileri kullanma düzeylerinde anlamlı bir artışa sebep olduğunu ortaya koymuştur. (t67=-2.021, p<0.05). Diğer stratejilerin kullanım düzeylerinde ise bir fark bulunmamıştır. Bunun yanında, hem DENIS hem de eğitsel oyun uygulaması öğrencilerin kelime öğrenme başarılarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmıştır (sırasıyla F(1.29, 86.61) = 170.16, p<0.05; F(1.73, 115.63) = 175.41, p<0.05). Her iki uygulamanın öğrencilerin kelime öğrenme başarısı üzerindeki ortak etkisi incelendiğinde de istatistiksel olarak anlamlı bir artış görülmüştür (t67 = -16.90, p<0.05).Anahtar Kelimeler: Kelime öğrenme stratejileri, bilgisayar destekli kelimeöğrenme, eğitsel yazılım, eğitsel oyun yazılımı, kelime öğrenme başarısı.
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the effect of computer assisted vocabulary learning applications on the use of vocabulary learning strategies and vocabulary learning of secondary school grade 6 students. The study utilized a quasi-experimental design that lasted for 10 weeks with 68 secondary school students. An instructional software (Dynamic English Vocabulary Instruction Software- DENIS and Games) DENIS and Instructional Games comprising textual, visual and auditory elements with the purpose of enabling students to learn vocabulary in a computer setting was developed and applied as the treatment in a computer lab for two intervals of 4 weeks. Two instruments were used for data collection. First, a vocabulary learning strategy scale was developed and piloted. The reliability of the scale estimated by Cronbach's alpha was .89. The scale also demonstrated acceptable construct validity examined by both exploratory and confirmatory factor analyses. Confirming the theoretical assumptions of vocabulary learning strategies, the scale showed six underlying constructs including memory, cognitive, compensation, meta-cognitive, affective and social strategies to be valid. The strategy use scale was administered to the participants before and after the applications of the treatment. Second, a vocabulary achievement test was developed and administered to the participants before and after the applications of the treatment. The data was analysed using paired samples t-test and One-way ANOVA for repeated measures. The findings revealed that the treatments resulted in a significant increase only in the students' level of using Compensation Strategies (t67=-2.021, p<0.05). No difference was detected for other strategies. However, both DENIS and the Instructional Games resulted in a statistically significant difference in the students' vocabulary learning (F(1.29, 86.61)=170.16, p<0.05; F(1.73, 115.63)=175.41, p<0.05, respectively). When the combined effect of both DENIS and the instructional games on the students' vocabulary learning achievement scores was examined, a statistically significant difference was found (t67=-16.90, p<0.05).Keywords: Vocabulary learning strategies, computer-assisted vocabulary learning, instructional software, instructional computer games.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEffects of computer assisted vocabulary instruction on vocabulary learning and vocabulary learning strategies
dc.title.alternativeBilgisayar destekli kelime öğretiminin kelime öğrenimine ve kelime öğrenme stratejilerine etkileri
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-03-25
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmComputer assisted language education
dc.subject.ytmComputer assisted education
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmVocabulary learning
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmTeaching
dc.identifier.yokid10068270
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid384124
dc.description.pages200
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess