Sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterlilik düzeylerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Otrar, Mustafa | |
dc.contributor.author | Şeker, Nilgün | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:51:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:51:56Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339801 | |
dc.description.abstract | İlgili literatür incelendiğinde Türkiye`de sınıf öğretmenliğinin kökenlerinin Osmanlı İmparatorluğu`ndan daha önceye gittiği görülmektedir. Selçuklulardan itibaren bölgede ilköğretim uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Günümüzde Türkiye`de yaygın bir ilköğretim eğitimi verilmektedir ve beklentiler yüksektir. Beklentilerin yüksek olması sınıf öğretmenlerinden de beklentilerin fazla olmasına neden olmaktadır. Bu beklentilerin başında da sınıf öğretmenlerinin kendilerini geliştirmeleridir. Bu aşamada çeşitli sebeplerden ötürü sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterliliklerinin de bulunması faydalı olacaktır. Bu çalışmanın amacı, resmi ve özel okullardaki sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterlik düzeyleri ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın örneklemi tesadüfî oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 14 resmi ilkokul ile 4 özel ilkokulda görev yapmakta olan tüm sınıf öğretmenleri olarak belirlenmiştir. Veriler SPSS 15.0 programı ile bilgisayar ortamında değerlendirilmiştir. Özel ve resmi ilkokul sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterlilik düzeyleri için her boyutta frekans, yüzde gibi betimsel istatistik tekniklerinden ayrıca verilerin dağılımı incelendikten sonra kaykare (chi-square) analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde sınıf öğretmenlerinin yabancı dil dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım, yazılı anlatım becerilerine yönelik maddelere verdikleri cevaplar, öğretmenlerin genel olarak A1, A2, B1 ve B2 seviyelerinde kendilerini orta ve üzeri şekilde değerlendirdikleri C1 ve C2 seviyesinde ise daha yetersiz gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Dil Yeterlilik Anketine İlişkin cinsiyet değişkeni ve okul değişkeni açısından verdikleri cevaplara bakıldığında anketin tüm maddeleri açısından genel olarak bir anlamlılık bulunmamıştır. Sonuçlar sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterlilik düzeylerinde, cinsiyet, özel okul öğretmenleri ve resmi okul öğretmenleri açısından farklılık olmadığını göstermektedir. Yaş değişkenine ve Öğrenim Durumu değişkenine ilişkin tablolardaki sonuçlar incelendiğinde yabancı dil yeterliliği açısından 30 yaş altı gruptaki öğretmenlerin, 30 yaş üstü gruplardaki öğretmenlere göre, Öğrenim Durumu değişkeni açısından yüksek lisans grubundaki öğretmenlerin diğer Öğrenim Durumu gruplarındaki öğretmenlere göre kendilerini daha yetersiz değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Kıdem değişkenine ilişkin tablolardan elde edilen sonuçlara göre ise anlamlılık görev süresi 11- 20 yıl arasında olan öğretmenler lehine çıkmıştır. 11-20 yıl arası görev yapan öğretmenlerinin yabancı dil yeterliliklerini diğer mesleki kıdem gruplarındaki öğretmenlere göre daha yüksek değerlendirmişlerdir. Üniversite eğitimini yabancı dille alıp almama değişkenine ait tablolardan elde edilen sonuçlara göre de anlamlılık üniversite eğitimini yabancı dille almayan öğretmenler lehine çıkmıştır.Bu araştırmada elde edilen sonuçlara bakılarak, ihtiyaç halinde sınıf öğretmenlerinin, ilkokul yabancı dil derslerini vermesi konusunda, öğretilecek olan yabancı dil yeterlilikleri açısından beklentilere cevap verecek düzeyde oldukları düşünülmektedir.Anahtar Kelimler : İlk Öğretim, Öğretmenlik, Sınıf Öğretmenliği, Yabancı Dil, Dil Yeterliliği | |
dc.description.abstract | Reviewing the literature, it is seen that roots of primary education goes beyond the Ottoman Empire Period in Turkey. Activities for primary education were applied in the region during Seljuk period. Today, there is an immense primary education in Turkey and there are great expectations. Because of high level of expectations from primary education, primary school teachers are expected to perform with a high performance. One of the most important expectations is that people force teacher to develop themselves. It is something beneficial for a teacher to learn a foreign language in order to develop himself or herself. Aim of that study is examining foreign language competencies of primary school teachers in private schools and public schools. Sample of the study is primary school teachers working in 14 public schools and 4 private schools. Data gathered during the study is evaluated by SPSS 15.0. Chi-Square test is applied at the study. At the end of the study, it is concluded that, when the obtained results are evaluated, it is seen that the primary school teachers generally consider themselves as medium and above at the level of A1, A2, B1, B2 whereas they consider themselves insufficient at the level of C1 and C2. It is seen that there is generally no significance in term of gender and school type when we look at the responses in terms of all the items of the questionnaire. The results show that there is no difference in terms of foreign language proficiency level among public and private school teachers according to the gender. When the results are examined in terms of age and graduation variables, it is seen that the teachers aged younger than 30 consider themselves less efficient in language proficiency compared to the ones over 30 . According to the results gained in the tables of seniority variable, the results are sensible for the ones who has been working for 11 to 20 years. The group has considered themselves more qualified than the other groups in terms of language proficiency whereas the sensiblity is high for the group who didn't get university education in a foreign language compared to the group who did.Analyzing the results gathered as a result of this research, it is assumed that the primary school teachers are adequate to teach foreign language responding to the expectations in case of need.Key Words : Primary Education, Teacher, Primary School Teacher, Foreign Language,Language Competency | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin yabancı dil yeterlilik düzeylerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analaysing the view of primary school teachers on their level foreign language proficiency | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Foreign language | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.identifier.yokid | 10072259 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 388042 | |
dc.description.pages | 215 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |