Show simple item record

dc.contributor.advisorOtrar, Mustafa
dc.contributor.authorKandemir, Yasemin
dc.date.accessioned2020-12-29T06:51:49Z
dc.date.available2020-12-29T06:51:49Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339787
dc.description.abstractBu çalışma devlet okulu öğretmenlerinin özel okullara yönelik tutumlarını belirlemek için Likert tipi bir ölçek geliştirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde bulunan devlet okulu öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise İstanbul ili Kartal ilçesinde tesadüfi oransız küme örneklem yöntemi ile seçilen 29 adet Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi devlet okulunda görev yapan 511 öğretmen oluşturmaktadır. Uygulamalar 2014-2015 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öncelikli olarak özel okullara yönelik tutumları ölçen bir ölçme aracı geliştirmek hedeflenmiştir. Ölçeğin geliştirme aşamasında 106 madde oluşturulmuş ve uzman görüşüne sunulmuş. Lawshe analizi analizi ile yapılan kapsam geçerliği işlemi sonucu elde edilen bilgiler ışığında 31 madde ölçekten tamamıyla çıkarılmıştır. Elde edilen 55 maddelik taslak ölçek 512 öğretmene uygulanmıştır. Ardından, ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla temel bileşenler analizi ile faktör analizi gerçekleştirilmiş ve 26 maddeden oluşan, toplam varyansın %84'ünü açıklayan, 2 faktörlü (olumsuz imaj, prestij) bir yapı edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini (iç tutarlılık) ölçmek için yapılan analizlerde ölçeğin tümü için Cronbach's αT=.84 hesaplanmıştır. Alt boyutlar için alpha katsayılarının olumsuz imaj alt boyutu için Cronbach's α=.92, prestij alt boyutu için Cronbach's α=.86 olduğu saptanmıştır. Diğer yandan madde-toplam ve madde-kalan korelasyonları anlamlı ve maddelerin ayırt edici olduğu belirlenmiştir. Faktörler arası korelasyonun anlamlı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu doğrular niteliktedir. Araştırmanın ikinci aşamasında devlet okulu öğretmenlerinin özel okullara ilişkin tutumları incelenmiştir. Veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan devlet okulu öğretmenlerinin ÖOTÖ'ye (Özel Okul Tutum Ölçeği) verdikleri yanıtlardan elde edilen toplam puanlar ve alt boyut puanları demografik değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda devlet okulu öğretmenlerinin özel okullara yönelik tutumlarının olumsuz olduğu belirlenmiş ve konuya ilişkin öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Özel Okul, Devlet Okulu, Tutum Ölçeği, Öğretmen
dc.description.abstractABSTRACTThis study was conducted in order to develop a Likert type scale to determine the attitudes of public school teachers towards private schools. The population of research consists of public school teachers in Istanbul. The sample of research consists of 511 teachers working at 29 public schools in Istanbul, Kartal selected by random sampling. Applications were conducted during the 2014-2015 school year. First of all, it was aimed to develop an assessment instrument that measures the attitudes of teachers towards private schools. While developing the scale, 106 items were developed and presented to the experts. As a result of Lawshe analysis that looked at content validity, 31 items were eliminated. The new scale consisting of 55 items were administered to the 512 public school teachers. Next, principal component analysis and factor analysis were conducted in order to determine construct validity and a scale with 26 items and two sub-dimensions (negative image and prestige) was optained. To calculate reliability, the Cronbach's was calculated as αT=.84. For the sub-dimensions, the Cronbach's coefficients were determined between as Cronbach's α=.92, for negative image sub-dimension and Cronbach's α=.86 for prestige sub-dimension. On the other hand, it was found that item-total and item-remainder correlations were significant and the items were distinctive. The correlations between factors were found significant. Acquired data confirms that the scale is valid and reliable. In the second phase of research, the attitudes of public school teachers were examined with Private School Attitude Scale. The asquired data was analysed by SPSS 21.0 statistical package. The total scores and sub-dimension scores of public school teachers were compared according to demographic variables. As a result of the research, it was determined that the public school teachers' attitudes towards private schools are negative and related suggestions were presented.Key Words: Private School, Public School, Attitude Scale, Teacheren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDevlet okulu öğretmenlerinin özel okullara i̇lişkin tutumlarının i̇ncelenmesi
dc.title.alternativeThe attitudes of public school teachers towards private schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmState schools
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.subject.ytmSpecial schools
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10076508
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid393210
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess