Show simple item record

dc.contributor.advisorÇağlar, Adil
dc.contributor.authorYolak, Belkis
dc.date.accessioned2020-12-29T06:51:18Z
dc.date.available2020-12-29T06:51:18Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339730
dc.description.abstractİlkokul öğretmenlerinin örgütsel stres kaynaklarını ve stresle baş etme stratejilerini ortaya koyması ve kurumsal bağlılıklarına etkisinin belirlemesi bakımından önem taşımaktadır. Bu ilişkiyi tespit etmek için 300 ilkokul öğretmenine örgütsel stres kaynaklarına ve kurumsal bağlılıklarına ilişkin ölçeklerden oluşan anket uygulanmıştır.Araştırma sonucunda ilkokul öğretmelerinin sorunla uğraşmaktan kaçınma algıları eğitim durumuna, ilkokul öğretmenlerinin duygusal bağlılık algıları medeni durumuna göre farklılık göstermektedir. Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişki sonuçlarına göre de sorunla uğraşmaktan kaçınma ile soruna yönelme; soruna yönelme ile sosyal destek arama arasında ilişki vardır. Kurumsal bağlılık alt boyutlarından duygusal bağlılık ile devamlılık bağlılığı; devamlılık bağlılığı ile normatif bağlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: İlköğretim, stres, kurumsal bağlılık
dc.description.abstractPrimary school teachers to reveal the organizational sources of stress and stress coping strategies and corporate commitment is important in terms of determining the effect of. related to organizational stress scale questionnaire consisting of 300 primary school teachers resources and institutional commitment has been applied to determine this relationship.Avoid dealing with the problem of teaching elementary education to perceptions of the research, the emotional commitment of the primary school teachers' perceptions vary according to marital status. According to the results of the scale dimensions of the relationship between problems with orientation to avoid having to deal with the problem; There is a relationship between social support and orientation to the problem. continuance commitment and affective commitment of institutional commitment subscales; There is a significant relationship between continuance commitment and normative commitment.Keywords: Primary education, stress, corporate commitmenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul Öğretmenlerinin stresle başa çıkma yollarıyla kurumsal bağlılık arasındaki ilişki (Sancaktepe ilçesi örneği)
dc.title.alternativeThe relationship between the ways of coping with stress and corporate commitment of Primary School Teachers (Sancaktepe district sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary school teachers
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmCoping with stress
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.identifier.yokid10105724
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid423258
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess