Show simple item record

dc.contributor.advisorFarhadı, Hosseın
dc.contributor.authorDoruk, Sezgin
dc.date.accessioned2020-12-29T06:51:06Z
dc.date.available2020-12-29T06:51:06Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339708
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, dil hazırlık programlarının daha etkili bir öğretim planı hazırlamasına ve İngilizce olarak eğitim veren üniversitelerde ihtiyaç duydukları akademik İngilizceyi sağlayabilmesine yardımcı olmak için öğrencilerin akademik İngilizce ihtiyaçlarını öğrenmektir. Bu çalışma hem öğrencilere hem de üniversite hocalarına bir ihtiyaç analizi uygulayarak lisans programlarında okuyan öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Katılımcılar 151 birinci sınıf öğrencisi ve 12 üniversite hocasıdır. Çalışma 2016 yılında Yeditepe Üniversitesi'nde beş İngilizce olarak eğitim veren bölümde gerçekleşmiştir. Hem öğrencilerden hem de üniversite hocalarından toplanan datalar betimsel analiz sistemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Ortalama değerler ihtiyaç analizi anketindeki maddelerin öğrenciler ve üniversite hocaları için önemli olup olmadığını yorumlamayı mümkün kılmıştır. Aynı zamanda, ortalama değerler ihtiyaç analizindeki bu maddelerin hazırlık okulunda öğretilip öğretilmediği hakkında net bir bilgi vermektedir. Sonuçlar gösterdi ki akademik İngilizce bakımından öğrenci ihtiyaçları daha iyi karşılanmalıdır. Ayrıca İngilizce eğitim veren bölümlerdeki öğrencilerin ihtiyaçları ve üniversite hocalarının bu ihtiyaçlarla ilgili fikri bağımsız grup t testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Sonuçlar öğrencilerin akademik İngilizce ihtiyaçları bakımından üniversite hocalarının düşünceleri ile öğrencilerin düşünceleri arasında büyük farkın var olduğunu göstermektedir. Anket ile toplanan datanın yanında, üniversite hocalarıyla yarı yapılandırılmış görüşme ile de data toplanmıştır. Dersleri İngilizce olarak anlatan hocalar ile öğrencilerin İngilizce dil ihtiyaçları üzerine mülakat yapıldı. Mülakatın sonuçları üniversite hocalarının çoğu öğrencilerin konuşma ve dinleme becerileri hakkında şikayet etmekte olduğunu gösterdi. Son olarak, anketlerden ve mülakattan elde edilen bulgulara isnaden, dil hazırlık programlarının daha etkili eğitim sunması için bazı öneriler sunuldu.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out the academic English needs of the students in order to assist language preparation programs in designing a more effective curriculum and providing students with the academic English they need in English medium instruction universities.This study attempted to determine the needs of the students who studied in undergraduate programs by administering a needs analysis survey to both students and lecturers. The participants were 151 freshmen students and 12 lecturers in five English Medium Instructed programs in Yeditepe University in 2016.The needs analysis survey was prepared using a combination of some relevant questionnaires in the literature and outcomes of an exit level of a language preparatory school. The needs analysis questionnaire for students was supplemented by some close ended items with a yes-no response, but the questionnaire for lecturers did not have these items.The data on both the students and the lecturers were analysed using descriptive statistics. The mean values enabled the interpretation of whether the items in the needs analysis questionnaire were important for the students and the lecturers. Also, the mean values assisted in getting a clear picture on whether these items in the needs analysis were practiced in the preparatory school or not.The results revealed that most of the students' needs were not met regarding academic English.Further, the needs of the students and the lecturers' opinions related to those needs in English Medium Instruction Programs were compared by using Independent Sample t-Tests. The results suggested that there is a significant difference between the opinions of the lecturers and those of students on the academic English needs of the students.In addition to data collected through the questionnaire, data was also collected from the lecturers through a semi-structured interview. The instructors who delivered the courses in English were interviewed regarding their students' English language needs. The results of the interviews indicated that most of the lecturers complain about the performances of the students on speaking and writing skill.Finally, based on the findings obtained from comparing the information from interviews and questionnaires, some suggestions were made that would hopefully help language preparation programs to offer a more effective instruction.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA needs analysis study on academic English needs of freshmen students in English medium instructed programs
dc.title.alternativeÜniversitedeki İngilizce olarak eğitim yapan bölümlerdeki birinci sınıf öğrencilerinin akademik İngilizce ihtiyaçları üzerine bir ihtiyaç analizi çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmNeeds analysis
dc.subject.ytmTraining needs
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmTarget needs
dc.identifier.yokid10116529
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid432683
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess