Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Ataşehir ilçesi örneği)
dc.contributor.advisor | Otrar, Mustafa | |
dc.contributor.author | Orkunoğlu, Yağmur Melis | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:51:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:51:01Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339700 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları ile öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırma İstanbul ili Ataşehir ilçesi içerisinde yer alan, özel ve devlet anaokulunda çalışan 250 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz yarı yılında bu araştırmada, demografik bilgileri elde etmek fen öğretimi öz yeterlik inançlarının belirlenmesinde Riggs ve Enochs (1990) tarafından geliştirilmiş ve Özkan, Tekkaya ve Çakıroğlu (2002) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan `Fen Öğretimi Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği` ve fen öğretimine yönelik tutumlarının belirlenmesinde ilk olarak 1986 yılında Thompson ve Shrigley's tarafından ilköğretim öğretmenlerine yönelik olarak geliştirilip Cho, Kim ve Choi (2003) tarafından ise okul öncesi öğretmen adaylarına adapte edilip Çakmak (2006) Türkçeye uyarlanmış olan `Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği`(FÖYTÖ) ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Anket Formu` kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonuçları, okul öncesi öğretmenlerinin fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik ölçeğinin kişisel öz-yeterlik ve sonuç beklentisi alt boyutlarında inançlarının iyi seviyede olduğunu göstermiştir. Ayrıca analiz sonuçları okul öncesi öğretmenlerinin fen bilgisi öğretimine yönelik pozitif tutum geliştirdiklerini ve kişisel öz-yeterliliklerinin iyi yönde olduğunu göstermiştir. Bunlara ek olarak okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ve öz-yeterlilikleri ile okul öncesi öğretmenlerinin sonuç beklentileri ve fen öğretimine yönelik tutumları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca fen dersini etkili bir şekilde öğretebileceğine inanan öz-yeterliliği yüksek öğretmenlerin fen öğretimine yönelik pozitif bir tutum geliştirdikleri söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi,Okul Öncesi Fen Eğitimi,Öz-Yeterlik İnancı, Tutum. | |
dc.description.abstract | This research was carried out in order to evaluate the relationship between the attitudes of preschool teachers towards science teaching and self efficacy levels. Research was carried out in the town of Ataşehir Istanbul with 250 teachers from private and government preschools. Data was obtained in the first semester of education year 2013-2014.In this study, to obtain demographic information and determine self-efficacy beliefs in science teaching,developed by Riggs & Enochs(1990) adopted to Turkish by Özkan,Tekkaya & Çakioğlu(2002) 'Science Teaching Self Efficacy Beliefs Instrument'and first introduced in 1986 to determine the attitudes towards science teaching, Thomson & Shrigleys later developed for primary teachers Choi,Kim & Cho(2003) and adapted for preschool teachers Çakmak(2006) Turkish version `Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği`(FÖYTÖ) and a questionnaire form developed by researchers was collected.The research results show that the level of self-efficacy in science teaching,personal self-efficacy levels and results against subscale belief expectations are of a good level.Analysis results also suggest that preschool teachers' science teaching attitudes and personal self-efficacy levels developed positively. In addition, preschool teachers' self-efficacy and attitudes towards science teaching measure positively against preschool teaching results expectations. A statistically significant positive correlation was found. Teachers who believe they can teach their science lesson effectively with high self-efficacy develop a more positive attitude toward steaching science.Keywords : Science Teaching,Preschool Science Teaching,Self Efficacy Belief,Attitude | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Ataşehir ilçesi örneği) | |
dc.title.alternative | Study of the relati̇onshi̇p between preschool teachers' sci̇ence teachi̇ng and self-effi̇cacy levels (Ataşehir,district of İstanbul sample ) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Teacher attitude | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.identifier.yokid | 10112091 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 440774 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |