Show simple item record

dc.contributor.advisorKırıkkanat, Berke
dc.contributor.authorPekin, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-29T06:50:53Z
dc.date.available2020-12-29T06:50:53Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-06-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339686
dc.description.abstractBu çalışma, üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri, öznel iyi oluş ve denetim odağı seviyelerinin sosyal görünüş kaygıları üzerindeki yordayıcı gücünün belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Yeditepe Üniversitesinde okumakta olan 420 lisans öğrencisi (330 kadın, 90 erkek) oluşturmuştur. Araştırma verileri İlişki Ölçekleri Anketi (Griffin and Bartholomew, 1994; Sümer & Güngör, 1999), Öznel İyi Oluş Ölçeği (Tuzgöl-Dost, 2004), Rotter İç Dış Kontol Odağı Ölçeği (Rotter, 1966; Dağ, 1991) ve Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (Hart, Palyo, Fresco, Holle & Heimberg, 2008; Doğan, 2010) aracılığıyla toplanmıştır. Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri, öznel iyi oluş, denetim odağı ve sosyal görünüş kaygısı seviyelerinin cinsiyet, bölüm ve yaş değişkenlerine göre anlamlı farkılılık gösterip göstermediğinin belirlenmesinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ayrıca, araştırma değişkenleri arasındaki korelasyonların belirlenmesi için Pearson korelasyon analizi ve bağlanma stilleri, öznel iyi oluş ve denetim odağının sosyal görünüş kaygısı üzerndeki yordayıcı gücünün belirlenmesi için de regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha dıştan denetimli oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin yaşları ilerledikçe, iç denetim odağı puanlarında yükselme olduğu görülmüştür. Ayrıca, erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha güvenli bağlandıkları saptanmıştır. 23 yaşından büyük öğrencilerin, 21-22 ile 18-20 yaş aralığındaki öğrencilere göre daha güvenli bağlandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin korkulu bağlanma stilleri, yaş ve bölüm değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Fen bilimlerinde okuyan öğrencilerin, sosyal bilimlerde okuyan öğrencilere göre korkulu bağlanma düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. 18-20 yaş aralığındaki öğrenciler, 21-22 ile 23 yaşından büyük öğrencilere göre daha korkulu bağlandıkları saptanmıştır. Öğrencilerin saplantılı bağlanma stilleri ise okudukları bölüme göre anlamlı farklılık göstermiştir. Sosyal bilimlerde okuyan öğrenciler, fen bilimlerinde okuyan öğrencilere göre daha yüksek saplantılı bağlanma düzeyi bildirmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, öznel iyi oluş, güvenli ve saplantılı bağlanma stillerinin, sosyal görünüş kaygısını anlamlı yordadığı bulgulanmıştır. Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri, öznel iyi oluş ve denetim odağı düzeyleri birlikte, sosyal görünüş kaygısı düzeylerine ait toplam varyansın % 40'ını açıklamıştır.
dc.description.abstractThis study was conducted with the aim of investigating the predictive values of university students' attachment styles (secure, fearful, preoccupied and dismissing), subjective well-being and locus of control levels on their social appearance anxiety levels. The sample of the study composed of 420 undergraduate students (330 female, 90 male) in Yeditepe University. The data was obtained from the participants via Relationship Scales Questionnaire (Griffin and Bartholomew, 1994; Sümer & Güngör, 1999), Subjective Well-Being Scale (Tuzgöl-Dost, 2004), Rotter's Internal External Locus of Control Scale (Rotter, 1966; Dağ, 1991) and Social Appearance Anxiety Scale (Hart, Palyo, Fresco, Holle & Heimberg, 2008; Doğan, 2010). Independent samples t-test and one way analysis of variance were used to assess the differences among university students' attachment styles, subjective well-being, locus of control and social appearance anxiety levels in terms of three demographic variables: gender, department and age. In the main analyses of the study, firstly Pearson correlation analysis was used to examine the correlations among the study variables. Then, the multiple regression analysis was conducted to determine the predictive roles of attachment styles, subjective well-being and locus of control on social appearance anxiety. The results of the study revealed that female students were more externally oriented than male students. Older students reported higher levels of internal locus of control than younger students. Students' secure attachment styles differed in terms of gender and age. Male students had higher secure attachment scores than female students. Students older than 23 years old were more securely attached than students who are 21-22 years old and students who are 18-20 years old. Students' fearful attachment styles differed with regard to department and age. Students in life sciences reported higher fearful attachment scores than students in social sciences. Students who are18-20 years had higher fearful attachment scores than students who are 21-22 years old and students older than 23 years old. Students' preoccupied attachment styles differed based on the department they were involved in. Students in life sciences had lower preoccupied attachment styles than students in social sciences. The results of the regression analysis ascertained that subjective well-being, secure and preoccupied attachment styles were significant predictors of social appearance anxiety. All study variables (secure, fearful, preoccupied and dismissing attachment styles, subjective well-being and locus of control) explained 40% of total variance related to social appearance anxiety.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleExamining the predictive roles of university students` attachment styles, subjective well-being and locus of control levels on their social appearance anxiety levels
dc.title.alternativeÜniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri, öznel iyi oluş ve kontrol odağı düzeylerinin sosyal görünüş kaygı düzeyleri üzerindeki yordayıcı rollerinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-16
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAttachment
dc.subject.ytmAttachment styles
dc.subject.ytmSubjective well-being
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmLocus of control
dc.subject.ytmSocial appearance anxiety
dc.subject.ytmAnxiety level
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10151497
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid471860
dc.description.pages171
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess