Show simple item record

dc.contributor.advisorKırıkkanat, Berke
dc.contributor.authorDok, Burcu
dc.date.accessioned2020-12-29T06:50:24Z
dc.date.available2020-12-29T06:50:24Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-08-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339632
dc.description.abstractBu çalışma üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve otomatik düşüncelerinin psikolojik dayanıklılıkları üzerindeki yordayıcı araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma olayların ya da olguların nedenlerini bulmaya yönelik yordayıcı korelasyonel araştırma modeli tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi Yeditepe Üniversitesinde öğrenim gören 516 lisans öğrencisinden (405 kız, 111 erkek) oluşmaktadır. Araştırma grubu Sosyal ve Fen Bilimleri alanlarında öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verileri UCLA Yalnızlık Ölçeği (Russel, Peplau and Ferguson, 1978; Demir, 1989), Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) (Terzi, 2013), Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ) (Hollon and Kendall, 1980; Şahin and Şahin, 1992) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu aracılığı ile toplanmıştır. Üniversite öğrencilerinin yalnızlık, otomatik düşünceler ve psikolojik dayanıklılık seviyelerinin yaş değişkeni açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesinde tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ayrıca, araştırma değişkenleri arasındaki korelasyonların belirlenmesi için Pearson korelasyon analizi; yalnızlık ve otomatik düşüncelerin psikolojik dayanıklılık üzerindeki yordayıcı rolünün belirlenmesi için de regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, üniversite öğrencilerinin yalnızlık, otomatik düşünce ve psikolojik dayanıklılıklarının yaş değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği; yalnızlık ve otomatik düşünce orta düzeyde negative anlamlı ilişki olduğu; yalnızlığın ve otomatik düşüncelerin psikolojik dayanıklılığın meydan okuma alt boyutuyla düşük seviyede negative anlamlı ilişki olduğu; yalnızlık ve otomatik düşüncenin psikolojik dayanıklılığın control alt boyutuyla düşük seviyede negative anlamlı ilişki olduğu; yalnızlık ve otomatik düşüncenin psikolojik dayanıklılığın kendini adama alt boyutuyla arasında orta derecede negative anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca, yalnızlık ve otomatik düşüncenin control alt boyutunu düşük negative anlamlı şekilde yordadığı, kendini adama boyutunu ise orta derecede negative anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Yalnızlık, Otomatik Düşünceler, Psikolojik Dayanıklılık, Üniversite Öğrencileri
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the predictive roles of loneliness and automatic thoughts on the resilience of university students with regards to the age variable, which is a demographic feature. This research is a predictive correlational study using the screening model for finding causes of events or phenomena. The sample of the study was composed of 516 undergraduate students (405 female, 111 male) in Yeditepe University. The research group included students from Science and Social Sciences areas. In the study; UCLA Loneliness Scale (Russel, Peplau and Ferguson, 1978; Demir, 1989), Psychological Hardiness Scale (PHS) (Terzi. 2013), Automatic Thoughts Questionnaire (ATQ) (Hollon and Kendall, 1980; Şahin and Şahin, 1992) and the Demographic Information Form prepared by the researcher were used. Independent samples t-test and one way analysis of variance were used to assess the differences among university students' loneliness, automatic thoughts and resilience levels in term of demographic variable: age. In the main analyses of the study, firstly Pearson correlation analysis was used to examine the correlations among the study variables. Then, the multiple regression analysis was conducted to determine the predictive roles of loneliness and automatic thoughts on resilience. According to the results of the correlational analysis; it has been identified that university students' loneliness, automatic thoughts and psychological resilience level do not differ according to age; and that there is a moderate negative correlation between loneliness and automatic thought levels; a low negative correlation between loneliness, and automatic thought levels and challenge, a sub-dimension of psychological resilience; a low negative correlation between loneliness, and automatic thought levels and control sub-dimension; and a moderate negative correlation between loneliness, and automatic thought levels and commitment sub-dimension. It was also found that loneliness and automatic thoughts negatively predict control sub-dimension at a low level, and commitment sub-dimension at a moderate level.Keywords: loneliness, automatic thoughts, resilience, university studentsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titlePredictive roles of loneliness and automatic thoughts on resilience of university students
dc.title.alternativeÜniversite öğrencilerinin yalnızlık ve otomatik düşüncelerinin psikolojik dayanıklılıları üzerindeki yordayıcı rolü
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-08-05
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLoneliness
dc.subject.ytmAutomatic thoughts
dc.subject.ytmHardiness on psychological
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10197137
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid512457
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess