Media content analysis by MORN (multi object relation network) to determine anticipated megatrends in Turkey: A factor-analytic approach
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Ulusal Uzgörü Çalışmalarının gayesi geleceğin belirsizliğini azaltmak, daha doğru bir ifade ile belirsizliği yönetmektir. `Trend analizi` değişmeyi belirlemek ve takip etmek için kullanılan bir teknik olup değişime eleştirel gözle bakmanın ilk aşamasını teşkil eder. Trendleri belirlemek için önce mevcut kuvvetleri oluşturan kavramsal çerçeveyi çizmek, trendlerle ilgili her türlü enformasyonu araştırarak, bilinen ile bilinmeyenleri ortaya çıkarmak ve sonuçta ortaya çıkacak alternatif `gelecek` sistemlerini incelemek gerekir. `Medya İçerik Analizi` bir kitle iletişim araştırma metodu olarak iletişim sonuçlarını değerlendirmede sıkça kullanılır; içerik analizi ile arşiv ve dokümanların sistematik şekilde analizi trendlerin ortaya çıkarılmasına temel oluşturur. Çalışmada `medya içerik` ve `faktör` analizleri birbirine bağlı bir yaklaşım olarak sürekli yeniden yapılanan ülkemizin `gelecek` alternatiflerini ve yeni toplumun yapısını araştırmak için önerilmiştir. Çoklu-ortamlı Nesne İlişki Ağı (MORN) Türkiye için bazı hedef yıllar ile enerji, BT-telekomünikasyon ve ulaşım uzgörü alanlarında önceden belirlenen konu-anahtar kelimelerin dört gazetedeki içeriklerinin analizinde kullamlmıştır.`Megatrendler` anketindeki 19 trendin belirlenen uzgörü alanlarıyla ilişkisi ve bunların ekonomi, eğitim ve yaşam kalitesine etkileri irdelenmiş; faktör analizi ile ankete katılanların gelecekte Türkiye için benzer senaryolarını ihtiva eden altı farklı faktör (şablon-model) elde edilmiştir. Anahtar kelimeler: Çoklu-ortamlı Nesne İlişki Ağı, Faktör Analizi, Medya İçerik Analizi, Megatrend, Trend Analizi, Uzgörü xıv ABSTRACT The objective of National Foresight Studies is to reduce uncertainty, more accurately they are trying to manage uncertainty. Trend analysis is an important tool for identifying and monitoring change, and it may also begin to critique `change`. To identify trends one has to develop a conceptual framework of the forces at play; identify what is known and unknown about them; seek out any information that may be relevant; and finally, one must come to the creation of the alternative futures implied by the examination of that system. `Media Content Analysis`, a mass communication research method, is widely used to provide an effective tool for evaluating communication outputs. Data obtained from archival records and documents can be analyzed more systematically through content analysis: the content of communication serves as the basis of inference so that trends could be explored. The research proposes an interdisciplinary approach combining `media content` and `factor` analyses to discover many ways Turkey is restructuring and what the new society will look like. Multimedia Object Relation Network (MORN) is used for the content analysis of pre-determined subjects-keywords in three foresight areas: energy, IT- telecommunications and transportation in addition to some target years in four newspapers. The `megatrends` questionnaire is investigated to relate the 19 trends to the areas inquired and their potential influences on economy, education and quality of life are explored. Consequently, six factors are observed for the identification of personal patterns of the respondents representing similar scenarios of the future in Turkey. Keywords: Factor Analysis, Foresight, Media Content Analysis, Megatrend, Multimedia Object Relation Network (MORN), Trend Analysis xm
Collections