Critical success factors of information technology implementations
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bilişim Teknolojisi uygulamalarında kritik basan faktörlerini belirlemek ve bu uygulamaların organizasyonların performansına etkilerini ölçmek karmaşık iştir. Bilişim Teknolojilerinin organizasyonların performansına etkilerini ölçmeyi amaçlayan çalışmalarda zorluklarla karşılaşılmıştır. Literatürden performans ölçmek için kullanılan çok sayıda kritik faktör belirlenebilir. Bunlar parasal olmasının yanı sıra aynı zamanda parasal olmayan faktörlerdir. Bu tez çalışmasında kullanılan ölçüm faktörleri şunlardır: Ürün/hizmet çeşitliliği, ürün/hizmet kalitesi, yıllık bütçe, operasyon maliyeti satış büyümesi, pazar payı, kurum imajı, müşteri memnuniyeti. Ayrıca Bilişim Teknolojilerinin organizasyonlara sağladığı faydalan artırabilecek çok sayıda faktör tespit edilebilir. Bilişim Teknolojilerine yapılan yatırım miktarı, Bilişim projelerinin tasarlanması ve uygulanma koşullan bu faktörlerden birkaçıdır. Organizasyonların uyguladıklan bilişim teknolojisi stratejileri, Bilişim Teknolojilerinden sağlanan bilginin kalitesi, Bilişim Teknolojflerinin bireylerin kişisel birikimine katkısı da bu faktörlere eklenebilir. Bilişim Teknolojilerinin organizasyon performansı ilişkisini etkileyen baza kritik kurumsal faktörler olarak ise kurumsal iş stratejileri ve kurum kültürü en başta sayılabilir. Bahsedilen tüm bu faktörler Bilişim TelaH>lojilerittin organizasyon performansına etkilerini ölçmede dikkate alınması gereken kritik basan faktörleridir. Anahtar Kelimeler: Bilişim Teknolojileri (BT), Bilişim Sistemleri, BT Yatırımları, Organizasyon Performansı, îş Stratejileri, BT Stratejileri, Kurum Kültürü. xı ABSTRACT Determining the critical success factors for Information Technology (IT) Implementations and measuring the impact of IT on organizational performance is a complicated task. Most studies measuring the impact of IT on organizational performance have faced difficulties with the use of IT to organizational performance. Many performance measures can be extracted from literature. These can be both financial and non-financial The measures that we used in this study: Service/product variety, Service/product quality, Annual budget, Operational cost, Sales growth, Market share, Organizational image, Customer satisfaction. It can also be extracted from literature many factors which influence the benefits of IT to organizations. The amount of investments in IT, designing of the IT projects and the way of IT implementations are some of them. IT strategy of organizations, quality of information provided by IT, contribution of IT to individuals' intellectual capacity, and technological deployment, the way companies plan and manage information technology to benefit from its potential and effectiveness, are some additional IT-related factors. As non IT-related factors influencing the organizational performance, business strategy and organizational culture can be mentioned firstly. All of these factors should be taken into considerations while measuring overall performance. Keywords: Information Technologies, Information Systems, IT Investments, Organizational Performance, Business Strategy, IT Strategy, Organizational Culture, Technological Deployment, IT Project Implementation, Individual Capacity.
Collections