An experimental investigation of vortex tube performance characteristics
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu projenin temel hedefleri: Ranque - Hilsch Vorteks Tüpündeki (RHVT) sıcaklık ayrışması prosesini anlamak ve deneysel methodlar kullanarak daha gelişmiş bir vorteks tüp tasarımı yapabilmektir.Vorteks tüpü içerisinde meydana gelen sıcaklık ayrışması olayı fiziksel olarak henüz açıklanmammıştır. Bulunan birçok teori olmasına karşın, bunlardan hiçbiri olayın tamamını açıklayamamaktadır. Literatürdeki teorik, deneysel ve analitik çalışmalar, cihazın daha iyi anlaşılmasını ve performans ile kapasitesinin arttırılmasını sağlamıştır. Fakat geçmişteki teorik ve analitik çalışmaların çoğu enerji ayrışmasını açıklamakta başarısızdır. Ayrıca cihaz içindeki akışın kompleksiği yüzünden, akış profilini tahmin etmekte başarısız olmuştur. Bunun nedeni, fazlasıyla basitleştirilmiş modellerin kullanımı ve vorteks tüpü modellerinin lineer olmayışıdır. Dahası ilgili matematiksel denklemlerin çözümü de oldukça zordur. Dolayısı ile, bu çalışmada deneysel methodun kullanımı tercih edilmiştir.Bu çalışmada vorteks tüpünün performansı ile giriş parametreleri ve geömetrinin etkisini bulmak için karşıt akışlı vorteks tüpü incelenmiştir. Prototipler bilgisayar destekli tasarım programı kullanılarak tasarlanmış ve CNC makinalar ile imal edilmesinin ardından birçok farklı koşulda test edilmiştir.Vorteks tüpünü inceleme ve geliştirme amaçlı yapılan bu çalışmanın sonuçları 5. bölümde sergilenmektedir. Cihazın performansını artıırabilmek için, birçok farklı koşulda deneyler yapılmıştır. Ayrıca, cihazın giriş basıncı literatürde ilk defa 15,5 bar seviyesine kadar arttırılmıştır. Bu sayede, iki matematiksel formül bulunmuştur. Bu formülleri kullanarak, giriş basıncına göre, vorteks tüpünün maksimum izantropik verimliliği ve gerçek sıcaklık düşürümü hesaplanabilmektedir. The primary aims of this project are to obtain a fundamental understanding of the temperature separation process of the Ranque - Hilsch Vortex Tube (RHVT) and to find an improved design by applying experimental methods.The physics behind the temperature separation process inside the vortex tube is not explained yet. There are many theories while each of these theories may capture certain aspects of the device but none of these mechanisms completely explains the Ranque-Hilsch effect. For about 70 years, many investigators have been trying to find a theory which explains the whole vortex phenomena. The theoretical, experimental and computational methods helped to improve the understanding of vortex tubes, their performance, and capacity. However, most of the past work efforts based on theoretical and analytical studies have been unsuccessful to explain the energy separation phenomenon in the tube. Also, a few attempts of applying numerical analysis to the vortex tube have failed to predict the flow and temperature fields due to the complexity of the flow inside the tube. The failure of those calculations of vortex-tube flows was due to the choice of oversimplified models to describe the flow and because of that vortex tube models are non-linear and very complex. Also, related equations are difficult to solve theoretically. Thus, applying experimental method is selected for this study.In this study, counter-flow vortex tube is investigated to find relationship between inlet and geometrical parameters and device performance. Vortex tube prototypes are designed by using a CAD software, manufactured by CNC machining centers, and finally, tested at several different conditions for improvement of performance characteristics of the device.Current experimental study to investigate vortex phenomenon and improve its performance characteristics are presented in Chapter 5. Results that obtained from numerous different experiments are shown and evaluated to improve the device performance. Additional experiments are performed to examine the performance of the vortex tube under high inlet gas pressures up to 15.5 Bar (g), a first in literature. As a result of this effort, two mathematical relations are found. By these equations, the actual temperature reduction and maximum isentropic efficiency of the prototype vortex tube can be calculated at any given inlet pressure and temperature.
Collections