Socio-economic and outcomes of transformations in city centres: The pedestrianisation of Kadiköy Historic Centre
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kadıköy Tarihi Çarşı Canlandırma Projesi 2004 yılında Tellazade Sokağı'nın yayalaştırılmasıyla başlamış ve daha sonra çevre sokaklara yayılmıştır. Bu tezin ana hipotezi; kent merkezlerinde yayalaştırmanın sadece yaya ve taşıt trafiğini birbirinden ayırmak değil, bunun yanı sıra önemli sosyo-ekonomik ve mekansal sonuçları da olduğunu göstermektir. Literatürlerde, yayalaştırmadan sonra kent merkezlerinin mekansal kalitesinin arttığından ve daha iyi tasarlanmış kamusal alanın yaratıldığından bahsedilmektedir. Yayalaştırma yapılan yerlerde esnafın/yerel işletmelerin karlılığı artmaktadır. Ayrıca, bölgedeki tüketici ve turist sayısı artış gösterirken bunun bir sonucu olarak yayalaştırılan yerlerde emlak değerleri de yükselmektedir. Bu aynı zamanda hem sosyal hem de ticari açıdan soylulaşmaya (gentrification) neden olmaktadır. Ayrıca yayalaştırma sonucunda, komşu/çevre sokaklara ulaşım problemleri ve trafik sorunu da artmaktadır. Ekonomik başarının artması zincir mağazaları bölgeye çekerken, küçük dükkanların kapanmasına yol açar ve bu olay bölgenin otantikliğinin kaybolmasına neden olmaktadır. Bu tezde yayalaştırma sonrası Kadıköy Tarihi Çarşı'nın sosyal, ekonomik ve mekansal dönüşümü, yukarıda belirtilen varsayımların geçerliliğini test etmek amacıyla incelenecektir.Anahtar Kelimeler: Tarihi Kent Merkezleri, Kadıköy Tarihi Çarşı, Yayalaştırma, Kentsel Dönüşüm, Kentsel Rönesans, Ticari Soylulaşma The Regeneration Project for Kadıköy Historic Centre began with the pedestrianization of Tellalzade Street in 2004, and then spread to the neighbouring streets. The main hypothesis of this dissertation is that pedestrianisation does not solely mean separating the pedestrian and vehicle traffic, but it also is a practice with significant socio-economic and spatial outcomes. Literature shows that spatial quality of the city centres increases and better designed public spaces are created following pedestrianisation. In the pedestrianised areas, the profitability of the shops and stores/local businesses is increased. Furthermore, the number of consumers and tourists visiting the area rises which results in an increase in the real estate prices around the pedestrianised area. This also causes both social and commercial gentrification. Furthermore, accessibility problems and traffic problems in the neighbouring/nearby streets increase. The increase in the economic success attracts chain stores to the area and causes small-sized businesses to be shut down which results in the loss of the area's authenticity. This dissertation aims to check the validity of the above-stated hypotheses by investigating the post-pedestrianisation social, economic and spatial transformation of Kadıköy Historic Centre.Key Words: Historic City Centre, Kadıköy Historic Centre, Pedestrianization, Urban Regeneration, Urban Renaissance, Commercial Gentrification
Collections